• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Alizeh 1 - Alizeh. De duistere profetie RECENSIE

Alizeh is niet zoals de andere mensen. Ze is een Djinn. Haar ogen zijn grijs en kunnen van kleur veranderen, er loopt ijs door haar aderen en ze stamt af uit een oeroud koninkrijk. Velen van haar soort zijn er niet meer. Ze probeert niet op te vallen tegenover de ‘klei’, de mensen gemaakt van aarde en water. Ze werkt als dienstmeisje in een rijke villa. Ze moet een ‘snoda’ dragen die haar ogen verbergen. Dit komt goed uit, zo blijft ze onopvallend. Op een dag botst ze op Kamran, de prins van Ardounia. Dit was niet toevallig. Hij had haar namelijk al enige tijd in de gaten omdat hij dacht dat ze een spion was. Haar aanwezigheid had wel wat veroorzaakt bij de prins. Hij kon haar steeds moeilijker uit zijn geheugen zetten. De koning van Ardounia had een taak voor de prins. Een vrouw vinden om te trouwen. Hij zou tenslotte binnenkort het land moeten regeren. Alizeh kon geen kandidaat zijn, zij moest namelijk gedood worden…

Het boek begint met een woordje over de geschiedenis van de wereld. Nadien maken we opbouwend kennis met de twee hoofdpersonages, Alizeh en Kamran. De hoofdstukken zijn vrij kort waardoor je het gevoel hebt dat je best nog een hoofdstukje kan lezen. Je krijgt een uitgebreide beschrijving van de wereldopbouw van het verhaal. De schrijfster creëerde een unieke wereld die een Oosterse sfeer uitstraalt. Dankzij de vele uitgebreide beschreven gedachten en gevoelens van de hoofdpersonages kan je met hen meevoelen en -denken. Andere personages die de revue passeren blijven eerder oppervlakkig beschreven.

Doordat de schrijfster ons uitgebreid wil laten kennismaken met de magische omgeving en de personages start de actie pas later in het verhaal. Voor lezers die graag snel to the point komen kan dit misschien wat te lang duren. In de laatste hoofdstukken gaat het verhaal snel vooruit. De schrijfster eindigt met een onverwachte cliffhanger die zeker een vervolg vraagt.

Het verhaal werd vertaald vanuit het Engels en bevat hier en daar wat foutjes, desondanks blijft het verhaal makkelijk te volgen.

Ben je een fantasy-lezer en wil je je onderdompelen in een nieuwe wereld met een mysterieuze cultuur? Dan is dit verhaal en (reeks in wording) zeker iets voor jou.

Ikzelf geef het boek 2 sterren. Ik ben geen fervente fantasy-lezer en zal het ook nooit worden. Het verhaal kwam voor mij persoonlijk te laat op gang.

Alizeh 1 - Alizeh. De duistere profetie

1  2  3  4  5
    (19 stemmen)

'Alizeh. De profetie van de djinn' is het eerste deel van een nieuwe, epische fantasyserie van bestsellerauteur Tahereh Mafi.

Alizeh is een onopvallende bediende. Niemand in Ardounia mag weten wie ze echt is: een djinn. Haar volk is vrijwel volledig uitgeroeid, ook haar ouders zijn vermoord. Sindsdien is ze haar leven niet zeker en houdt ze haar bovennatuurlijke krachten verborgen.
    Maar dan maakt Alizeh een vergissing.

Kamran is de kleinzoon van koning Zaahl en de kroonprins van Ardounia. Hij weet dat er een profetie is gedaan over het lot van zijn grootvader: een demonachtig wezen met ijs in diens bloed zal hem doden. Kamran is vastbesloten om het monster te vinden en te stoppen, voordat de profetie in vervulling kan gaan.
    Maar dan wordt hij verliefd op een bediende.