• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De herinneringen die er nog zijn RECENSIE

Ik mocht dit boek lezen voor de leesclub van chicklit.nl samen met nog enkele anderen. Ik melde me aan voor dit boek, omdat het thema me aansprak, namelijk dementie. Op het moment dat ik me aanmeldde, had mijn oma al vergevorderde dementie en ik wou het boek graag lezen om meer te weten te komen over hoe daar op een positieve manier mee om te kunnen gaan. Dat het dan ook over een reis naar Amerika ging, sprak me ook aan.

Het verhaal gaat over Steph die met haar dementerende moeder een reis maakt door natuurgebieden in Amerika. Ze wil nog herinneringen maken nu haar moeder nog niet helemaal in de greep van Alzheimer is. Samen maken ze dus een reis door West- Amerika, ze gaan van camping naar camping. Het is mooi om de band te zien tussen moeder en dochter, ook al is deze soms wat complex.

Steph Jagger hanteert een zeer poëtische schrijfstijl, ze gebruikt verschillende stijlfiguren, waaronder metaforen, herhalingen, enz. Soms was het een beetje rommelig met dat Steph Jagger van het ene op het andere onderwerp springt, maar dat kan ook zo bedoeld zijn om de effecten van dementie te laten zien aan de lezer. De herhalingen dragen hier ook aan bij denk ik. Uit eigen ervaring weet ik dat mensen met dementie vaak dezelfde dingen, veelal van vroeger, tot het eindeloze herhalen, omdat dat vaak de dingen zijn die ze zich wel nog herinneren. Ik vond het een goed boek en heb ervan genoten om het te lezen. Ik zou het zeker aanraden om te lezen als je geïnteresseerd bent in een onderwerp als dementie en de effecten daarvan op de relatie tussen moeder en dochter.

De herinneringen die er nog zijn

Steph Jagger

22 februari 2023

ISBN 9789403123523
    Uitgever Cargo

Cargo

1  2  3  4  5
    (21 stemmen)

Een hartverscheurend verhaal over dementie

Hartverscheurende ode aan de band tussen moeders en dochters

Wanneer de moeder van Steph Jagger door Alzheimer wordt getroffen, worstelt ze steeds meer om zich haar favoriete drankje, haar favoriete liedje en – het meest hartverscheurende van allemaal – haar eigen dochter te herinneren. Steph moet toekijken hoe de vrouw die haar heeft opgevoed langzaam wegglipt. In een opwelling besluit Steph samen met haar moeder te gaan kamperen in Montana, in de hoop zo nader tot elkaar te komen. Dit avontuur vol paardrijden, wandelen en slapen in een tent in de prachtige wilde natuur van West-Amerika, verandert al snel in een reflectie van Steph op haar kindertijd, op het moederschap en wat het betekent om van iemand te houden die niet meer weet wie ze is. Dit memoir is een verbluffend mooi onderzoek naar hoe verhalen worden doorgegeven van generatie op generatie en laat ons zien hoe onze herinneringen ons maken tot wie we zijn.