Episoden uit het leven van LuLu RECENSIE

Recensie: Episoden uit het leven van LuLu

Almudena Grandes is een van de grootste auteurs van dit moment in Spanje. Terwijl het zuiden van Europa zich in een ernstige crisis bevindt, verkopen de boeken van Almudena Grandes nog steeds. Dit zegt wel iets over de literaire capaciteiten van deze bijzondere vrouw. Eerder in Nederland verscheen van haar hand IJzig Hart, een lekker dik familie-epos dat goed ontvangen werd. Afgelopen zomer verscheen naast het verhaal van Lulu ook De vijand van mijn vader, een literaire roman die wederom verhaalt over de Spaanse Burgeroorlog. Een onderwerp waar Grandes bedreven in is. Episoden uit het leven van Lulu is echter totaal anders. Ten eerste is dit verhaal geen historische roman, maar een erotische literaire roman! Episoden uit het leven van Lulu verscheen al in de jaren 80 in Spanje, maar is nu in 2013 niet minder controversieel.

Voordat ik de eerste pagina omsloeg viel me het prachtige omslag op. Een half ontkleedde brunette die met een zwoele blik in de ogen de lezers recht in de ogen kijkt. Het laken dat ze vasthoudt verbergt haar rondingen, maar spreekt duidelijk tot de verbeelding. Op het omslag van deze erotische roman een keer geen ordinaire stiletto’s, handboeien of andere klinische attributen voor in de slaapkamer. Aan de binnenkant vond ik een prachtig, ontroerend, maar ook spannend verhaal over een vijftienjarig meisje dat door de vriend van haar oudere broer ingeleid wordt in de wereld van de erotiek. Lulu wordt al snel verliefd op Pablo, de veel oudere jongen in kwestie, maar hij vertrekt naar het buitenland om te studeren. Later in het leven komen zij elkaar weer tegen, maar ditmaal is het lot hen minder goed gezind. Zij trouwen, maar Pablo heeft echter veel meer oog voor hele jonge meisjes en Lulu lijkt vervolgens de weg helemaal kwijt te raken. Haar seksuele escapades zijn afwijkend en gevaarlijk en overstijgen elk spannend en kinky spelletje. De vraag is nu: komt haar grote liefde Pablo haar te hulp, of laat zij het leven in één van haar gevaarlijke spelletjes?

Episoden uit het leven van Lulu is goed verteld, ook in dit decennium nog zeer controversieel, dus een waarschuwing moet gegeven worden: de seks is zeer expliciet. Gelukkig is het verhaal goed verteld, anders was dit niets minder dan ordinaire porno geweest. Ik moest hier even aan wennen. Dit boek is een aanrader voor iedereen die Vijftig tinten grijs – en alle equivalenten – niet meer schokkend genoeg vindt.

Episoden uit het leven van Lulu

1  2  3  4  5

Maria Luisa Ruiz-Poveda y Garcia de la Casa, beter bekend als Lulu, wordt op haar vijftiende ingewijd in de liefde door een oudere vriend van haar broer. De onbevangen en uiterst nieuwsgierige Lulu, die hunkert naar liefde en aandacht, trouwt met deze Pablo. Maar al snel verwaarloost hij haar en zoekt hij zijn heil bij steeds jongere meisjes. Lulu zoekt op haar beurt troost in telkens gewaagdere escapades. Haar belevenissen nemen steeds extremere vormen aan - tot het moment dat haar erotische avontuur Lulu met huid en haar dreigt te verslinden.