Recensie: The Martian RECENSIE

Recensie: The Martian

Een team astronauten op Mars komt door een zware storm in de problemen en – in de veronderstelling dat hij niet meer leeft – is gedwongen om 1 lid van hun team achter te laten.  De man in kwestie, Mark Watney (een rol van Matt Damon) is echter niet dood en bevind zich in zijn eentje op de rode planeet. Zonder zuurstof en met snel slinkende voorraden eten en drinken is hij genoodzaakt om al zijn vindingrijkheid in te zetten om te overleven en om te proberen de communicatie met NASA te herstellen. Wanneer dit lukt en het geschokte team erachter komt dat Mark nog leeft rest hun nog maar 1 doel: Mark thuisbrengen.

The Martian is geregisseerd door Ridley Scott en gebaseerd op een boek. De film wordt aangeduid als een science fiction film maar is eigenlijk veel meer dan dat. De film begint met het team en hun missie op Mars. Tijdens een zware storm raakt 1 van de astronauten gewond en zoek. Het team denkt dat hij omgekomen is en – om henzelf te redden - kan niet anders dan met spoed evacueren en Mark achterlaten Hij blijkt echter nog in leven en bevind zich in zijn eentje op Mars. De planeet waar niks leeft en niks groeit, en zonder communicatie met de buitenwereld.

Als je dit zo leest lijkt het een erg lange 2,5 uur durende zit te gaan worden. Ik hoor je denken, moet ik echt 2.5 uur lang kijken naar Matt Damon die plantjes probeert te laten groeien op Mars? Ja, het verbaasde mij ook, maar de film boeit vanaf de eerste minuut. Al vanaf het begin zitten er loeispannende momenten in. Er gaan dingen mis, het gaat soms maar nét goed. Vooral het einde is ontzettend spannend en je zou zomaar een tissue nodig kunnen hebben. Het is echter geen dramafilm. De film heeft een fijne soundtrack, een gezonde dosis humor (bijvoorbeeld het moment dat Mark groenten gaat proberen te verbouwen en zijn eeuwige commentaar op de muzieksmaak van zijn teamgenoten) en toont prachtige beelden van de ruimte en de planeet Mars.

De echte ster in deze film is echter Matt Damon, die een fantastisch acteerprestatie wegzet en de film met gemak in zijn eentje draagt. Al zijn er ook goede rollen weggelegd voor de teams van NASA en Mark’s crew. Ook pluspunten voor het ijzersterkte script, ondersteunt met visueel spektakel. Spanning en sensatie ten top, al zijn er ook veel rustige momenten (en had ie misschien een half uurtje korter gemogen, hoewel alles wat er gebeurt een reden heeft in het verhaal en er eigenlijk gewoon in hoort).

Tot het eind blijft onduidelijk of de reddingsoperatie wel of niet gaat lukken en zit je op het puntje van je stoel. The Martian was terecht genomineerd voor zeven Oscars, maar won er helaas geen. Had van mij wel gemogen, vooral Matt Damon, die de sterren van de hemel speelt. Daarom hier wel de hoogste score: vijf hartjes.

Recensie: The Martian

The Martian

1  2  3  4  5

Tijdens een bemande missie naar Mars, is astronaut Mark Watney vermoedelijk dood na een hevige storm en achtergelaten door zijn bemanning. Maar Mark heeft het overleefd en vindt zichzelf gestrand en alleen op een planeet meer dan 225 miljoen kilometer van thuis. Hij probeert een manier te vinden om een signaal te geven naar de aarde en te overleven. Terug op Aarde werkt een team van NASA-medewerkers en wetenschappers koortsachtig aan het terughalen van 'De Marsman' en ook zijn teamleden stellen alles in het werk om Watney met een risicovolle en vrijwel onmogelijke actie te redden. Ondertussen leeft de rest van de wereld intens mee met de heroïsche reddingsoperatie.

Bekijk de trailer hier: