Recensie: Mag ik nog een hapje RECENSIE

Recensie: Mag ik nog een hapje

Bijna alle kinderen hebben wel een periode dat ze bijna niks lusten. Vooral als er iets van groenten tussen zit, is het al snel ‘niet lekker’. Francesca van Berk, bekend van Francesca Kookt, noemt dit de culinaire opvoeding, een aanpak die ze heeft ontwikkeld toen ze zelf moeder werd. Haar vierjarige zoontje geniet nu net zoveel van mosselen, sinaasappels en radijsjes als van een patatje. In het boek ‘Mag ik nog een hapje’ beschrijft van Berk alle stappen van deze culinaire opvoeding. Naast tips deelt ze ook meer dan 120 recepten die ook de allerkleinsten lusten. De gerechten zijn bedoeld voor kinderen van een paar maanden tot kleuters en stiekem zijn ze ook hartstikke lekker voor jezelf.

Het leuke aan ‘Mag ik nog een hapje’ is dat het een persoonlijk kookboek is. Het boek staat vol met foto’s van van Berk haarzelf, haar man en haar zoontje. Ook vertelt ze vanuit haar eigen ervaringen. Het boek begint met een kleine introductie. Daarna vind je praktische informatie zoals over hoe smaak ontstaat in de buik en later van je baby. Daarna volgen de recepten per leeftijdscategorie: baby’s vanaf zes maanden, van één jaar tot lekkerbek, etc. In deze hoofdstukken vind je onder andere groente- en fruithapjes, maar ook bijvoorbeeld bami en lekkere bladerdeeghapjes. Zowel ontbijt als lunch, tussendoortjes, avondeten, toetjes en drankjes komen aan bod.

Zelf maakte ik twee gerechten uit het boek. Van de tussendoortjes maakte ik de zoete popcorn. Een simpele snack die je snel kunt klaarmaken. Zelfgemaakte popcorn is net altijd iets lekkerder dan die uit een pak. Pas wel op dat je niet te enthousiast bent met de siroop, die van mij werd een beetje plakkerig. Mijn tweede gerecht waren de bladerdeeghapjes van champignons. Een heerlijk recept dat je makkelijk klaar maakt. Twee geslaagde recepten! Zie onderaan de recensie de foto's.

Ik geef ‘Mag ik nog een hapje’ vier hartjes. Het boek bevat naar recepten ook praktische informatie. Het is echt geschreven vanuit van Berk en de persoonlijke foto’s maakt het ook een stuk vrolijker. De recepten zijn makkelijk, maar vooral ook lekker. Het boek is zowel leuk voor het kind als voor de moeder.

Recensie: Mag ik nog een hapje

Mag ik nog een hapje ?

1  2  3  4  5

Kinderen die met een glimlach aan de eettafel zitten en alles eten, dat willen we allemaal wel.

In de praktijk is dit vaak een hele uitdaging en iets waar veel ouders dagelijks mee worstelen. Om de allerkleinsten zo veel mogelijk te laten proeven en eten moet je dit tot een onderdeel van de opvoeding maken. Francesca van Berk noemt dit de culinaire opvoeding, een aanpak die ze heeft ontwikkeld toen ze zelf moeder werd. Haar zoontje, nu 4, geniet net zoveel van mosselen, sinaasappels en radijsjes als van een patatje. Want ook dat laatste hoort erbij. In Mag ik nog een hapje? beschrijft ze alle stappen van deze culinaire opvoeding. Het boek staat vol
    praktische tips en recepten voor het hele gezin, met aanpassingen voor de allerkleinsten.