Recensie: Veenbrand RECENSIE

Recensie: Veenbrand

In een caravan op het terrein van een boerderij worden de lichamen gevonden van een vrouw, Bonnie Hayden en haar zoontje, Simon. Bonnie en Simon hadden geen kostbare bezittingen en geen vijanden, ze waren de goedheid zelve. Toch haatte iemand hen genoeg om hen met messteken om het leven te brengen. Konrad Sejer en Jacob Skarre krijgen de taak om uit te zoeken wie een motief had om deze dubbele moord te plegen. Het lijkt een raadsel en in eerste instantie tasten ze dan ook in het duister. Maar wat houdt Bonnie’s moeder voor hen verborgen? En wat is het verhaal achter Eddie en zijn moeder Mass?

Het duurde vier jaar voor Karin Fossum met een nieuwe Konrad Sejer thriller kwam, maar met Veenbrand zet ze de reeks over de sympathieke inspecteur met succes voort. Het boek begint met de vondst van de lichamen van Bonnie en haar zoontje Simon in een caravan. Ze zijn vermoord. Aan Konrad de taak om het op te lossen. Vervolgens lezen we vanuit drie oogpunten en vanuit het heden en het verleden het verhaal.

Al snel gaan we terug naar 2014 en volgen we Bonnie en Simon in hun dagelijkse leven. Bonnie werkt als thuiszorghulp en heeft het niet breed. Simon is haar kleine grote liefde en hoe meer je over hen leest, hoe duidelijker het wordt hoe sterk de band tussen de twee is. Ook een sterkte band heeft een andere hoofdpersoon, Eddie, met zijn moeder Mass. Eddie heeft een gedragsstoornis waardoor hij niet alleen durft te zijn en erg aan zijn moeder hangt. Eddie vertoont wat sadistische trekjes en functioneert moeilijk in de maatschappij. De derde verhaallijn speelt zich af in het heden, in 2015, na de moord, waarin inspecteur Sejer erachter probeert te komen wat er gebeurd is en wie de moord gepleegd kan hebben en vooral waarom.

Die waaromvraag loopt door heel het boek. De hoofdstukken beschrijven vooral het verhaal van Bonnie en Simon, die je daardoor al snel in je hart sluit. In plaats van dat zoals in de meeste thrillers vooral vanuit het politieperspectief wordt verteld, volgt de lezer hier toch vooral de slachtoffers. Dit maakt Veenbrand een zeer indringend boek. Het begint per slot van rekening bij het einde, de moord, en hoewel je door de vlotte schrijfstijl van Karin Fossum als lezer door de pagina’s heen vliegt, wil je eigenlijk niet dat dat einde er komt. Lange tijd blijft het ‘waarom’ onduidelijk.

De ontknoping volgt echter onvermijdelijk en raakt de lezer, mij althans, diep. Een boek waar je even stil van blijft. Een boek waar je naar wilt schreeuwen: Nee, nee, laat het niet gebeuren! Een boek wat alle lof verdient. Veenbrand is een absolute aanrader en het is dan ook te hopen dat Karin Fossum ditmaal niet zó lang wacht met een nieuw boek. Ik kan niet wachten. Vier hartjes.

Recensie: Veenbrand

Veenbrand

1  2  3  4  5

In een caravan op het terrein van een boer worden de lichamen gevonden van een vrouw en een klein kind. Ze zijn met messteken om het leven gebracht. Inspecteur Konrad Sejer en zijn collega Jacob Skarre staan voor een raadsel: er is geen teken van seksueel misbruik en er zijn nog volop waardevolle spullen aanwezig. De rechercheurs zijn ervan overtuigd dat de moeder van de vermoorde vrouw informatie achterhoudt die van belang kan zijn voor het onderzoek, maar de vrouw weigert opheldering te geven over het verleden van haar dochter.

Een persoonlijk motief ligt voor de hand, maar wie voelt zoveel woede jegens een kleine jongen en zijn vriendelijke, zachtaardige moeder?