Recensie: 11 22 63 RECENSIE

Recensie: 11 22 63

Jake Epping is leraar Engels in het plaatsje Lisbon Falls. Al Templeton van Al’s Eethuis verteld Jake over een “trap” die je naar het verleden brengt. Naar 9 september 1958. Al laat het Jake een keer uitproberen. Het maakt niet uit hoe lang Jake weg zou blijven, in het nu (2011) zijn er maar 2 minuten voorbij gegaan. Als Jake weer terug is vraagt Al hem om nogmaals naar 1958 te gaan om de moord op John F. Kennedy te voorkomen. Al kan het zelf niet doen want in de jaren dat hij “weg” is geweest heeft hij kanker gekregen en hij heeft niet lang meer te leven. Jake ziet het eerst niet zitten maar besluit het toch te doen. Met een oude aktetas en een schrift met Al’s aantekeningen over Lee Harvey Oswald (waarschijnlijk de moordenaar van JFK) gaat Jake de uitdaging aan. In Al’s schrift staan ook de uitslagen van allerlei sportwedstrijden. Met gokken op deze wedstrijden kan Jake dan zijn leven bekostigen. Zal het hem lukken om op 11 22 63 de moord op JFK te voorkomen?

Stephen King die vooral bekend is door zijn horrorverhalen schrijft nu een heel andere soort boek. Een reis in de tijd, stel je voor dat een bepaalde gebeurtenis anders zou zijn gegaan… wat zou er dan allemaal nog meer zijn veranderd. Het zogenaamde vlindereffect. Je hebt dit je zelf vast ook wel eens afgevraagd. Wat als ik niet naar die school was gegaan/hem niet had ontmoet… enz.

King beschrijft het Amerika van de jaren 50/60 tot in detail. Je ziet het bijna voor je. Je ruikt en proeft het. Geen mobiele telefoon, geen internet. De mensen praten anders en hadden andere kleding en kapsels. Iedereen rookte overal. Negers werden niet voor vol aangezien.

Het boek is zo spannend dat je hardop Jake gaat aanmoedigen. Schiet op, schiet op… Het verleden is weerbarstig en laat zich niet zomaar veranderen. Daar zal Jake meerdere keren mee te maken krijgen. Je denkt dat je weet welke kant het boek opgaat omdat 11 22 63 steeds dichterbij komt, maar het zal je verrassen.

Het boek is ook romantisch, want je ziet het al aankomen, Jake wordt verliefd en krijgt een relatie. Maar dat brengt ook twijfels met zich mee. Moet hij wel terug gaan naar 2011 als zijn taak er op zit? Als je denkt John F. Kennedy, Lee Harvey Oswald dat is ver voor mijn tijd. Dat klopt. Maar Stephen King neemt je aan de hand en legt het je uit. Het is geen geschiedenis boek, je gaat vanzelf in het verhaal mee.

Het enige minpunt dat ik kan vinden is dat het boek 879 pagina’s dik is. Maar dat kan ook een pluspunt zijn, dan kun je er lang van genieten. Na het lezen van het boek ben je vast heel benieuwd naar de tv-serie. Zou het er zo uitzien als je hebt bedacht?

Recensie: 11 22 63

11 22 63

1  2  3  4  5

DALLAS, 22 nov. - President John Fitzgerald Kennedy, de 35e president van de Verenigde Staten, is vandaag doodgeschoten in het centrum van Dallas tijdens een optocht door de stad. Hij werd neergeschoten om halfeen, waarna hij met spoed is overgebracht naar het Parkland Ziekenhuis. Om één uur plaatselijke tijd werd zijn dood officieel vastgesteld. Mr. Kennedy is overleden aan een zware hersenbeschadiging veroorzaakt door een kogel uit het geweer van de moordenaar. John F. Kennedy is 46 jaar geworden.

Vicepresident Lyndon Baines Johnson (55), die ook meereed in de optocht, is anderhalf uur na de dood van Mr. Kennedy beëdigd tot de 36e president van de Verenigde Staten.

De vermeende moordenaar, Lee Harvey Oswald (24) uit Dallas, is gearresteerd en in staat van beschuldiging gesteld. Tevens wordt hij beschuldigd van de moord op een politieagent. Mr. Oswald kon direct worden ingerekend door een tweede politieagent in een dichtbijgelegen theater.
    Lee Harvey Oswald, een voormalig marinier, is in het verleden overgelopen naar de Sovjetunie. Sindsdien zet hij zich in voor de organisatie Fair Play for Cuba.

Mr. Johnson is beëdigd om half drie