Recensie: De verdwenen bruid RECENSIE

Recensie: De verdwenen bruid

Televisieproducent Laurie Moran kan Sandra Pierce niet in de steek laten als ze haar smeekt de verdwijning van haar dochter op te lossen. Vijf jaar later is het mysterie rondom ‘de verdwenen bruid’ Amanda nog altijd niet verklaard. Er ontstaan twee scenario’s: is ze weggelopen, of is er iets verschrikkelijks met haar gebeurd? In Lauries tv-programma Verdacht worden alle bruiloftsgasten opnieuw op de trouwlocatie uitgenodigd om de zaak op te lossen.

De verdwenen bruid van Mary Higgins Clark en Alafair Burke is een echte whodunnit. Je verwacht ook niet anders na de vele misdaadromans die Mary Higgins Clark al heeft geschreven; ze heeft al veertig bestsellers op haar naam staan. Deze past in het rijtje van haar eerdere detectiveachtige thrillers: er moet een verdwijning opgelost worden en pas op het einde van het boek kom je erachter wie het heeft gedaan.

Natuurlijk, want je wil niet meteen alles in het begin van het verhaal weggeven. Daardoor duurt het wel erg lang voor we met het daadwerkelijke verhaal beginnen. Ongeveer de eerste helft van het boek is Laurie Moran nog bezig met de voorbereidingen van haar programma en krijg je kans om sympathie om met haar op te bouwen: ook zij heeft verschrikkelijke herinneringen aan een gebeurtenis zo’n vijf jaar geleden. Door de herinnering aan haar eigen gevoelens en wanhoop en de geruststelling toen ze het afsluiting kon geven, weet ze dat ze Sandra Pierce moet helpen.

Pas in de tweede helft van het boek begint dan het daadwerkelijke programma Verdacht. Dat is dus veel leesstof waarvan je niet helemaal weet wat je er precies mee moet. Wel zijn de hoofdstukken lekker kort en schrijven Mary en Alafair op een prettige beknopte manier, dus lees je het boek wel snel door. De perspectiefwisselingen dragen daaraan bij, al is het met de vele namen in het begin even puzzelen wie wie is, maar uiteindelijk krijg je die wel onder de knie; Laurie moet ze immers ook onthouden.

Als we dan toch aanbelanden in het Grand Victoria Hotel, waar vijf jaar geleden de bruiloft had moeten plaatsvinden, begint het verhaal pas goed. Met alle interviews kun je de verdachten beter op een rijtje zetten. Heeft Amanda’s verloofde Jeff iets gedaan, of Amanda’s zus Charlotte uit jaloezie vanwege het familiebedrijf? Ook komen er wat schokkende ontdekkingen voorbij, want het is natuurlijk een zinderende thriller. Een van de kleinste ontdekkingen is nog dat Jeff nu getrouwd is met Amanda’s toenmalige beste vriendin Meghan, wat is hier aan de hand? Het boek wordt een mengelmoes van familiegeheimen en een dreigende ondertoon die je toch doet vermoeden dat er moord in het spel is. En of dat zo is...?

Daar kom je uiteindelijk natuurlijk achter! De verdwenen bruid heeft een goed afgerond verhaal en dat is toch altijd wel fijn bij een thriller. Enkele vragen houd je nog wel open, maar die hebben gelukkig niet te maken met een verdachte die nog om een hoekje staat te gluren. Mary Higgins Clark en Alafair Burke hebben daarmee een complete spannende thriller afgeleverd tegen een chique achtergrond en met door vele perspectiefwisselingen ook vele verdachten. Door het eerste deel van het boek zit je misschien nog niet zo in spanning, maar zodra je over de helft bent, wil ook jij het mysterie van ‘de verdwenen bruid’ oplossen!

Recensie: De verdwenen bruid

De verdwenen bruid

1  2  3  4  5

Palm Beach, Florida. Amanda Pierce staat op het punt haar grote liefde te trouwen. Alle familie en vrienden zijn er. Dan verdwijnt de kersverse bruid. Televisieproducente Laurie Moran besluit de verdwijning te onderzoeken voor haar programma Verdacht. Zij en haar team besluiten de nacht te reconstrueren in aanwezigheid van Amanda's vrienden en familie, in de hoop nieuw licht op de zaak te scheppen. Een jaloerse zus, een knappe bruidsjonker, een ontrouwe verloofde... Eén ding is zeker: wie de waarheid kent, houdt hem angstvallig geheim - tot de dood hen scheidt.