Recensie: Een andere waarheid RECENSIE

Recensie: Een andere waarheid

Met 'Een andere waarheid' leert Lucie Whitehouse ons op treffende wijze dat elke leugen uit zal komen. Met Hannah neemt ze ons mee naar haar eigen woonplaatsen Londen en New York en vertelt ze het verhaal van een tot dan toe succesvolle vrouw die haar leven opgeeft om bij haar liefde te gaan wonen. Helaas blijkt dit huwelijk na een halfjaar niet het gedroomde huwelijk te zijn. Een andere waarheid bevat een interessant plot met een, ondanks alle voorspelbare factoren, onverwacht einde. Whitehouse compenseert het gebrek aan bloedstollende actiespanning door de psyche van Hannah alle ruimte te geven. Helaas overtuigt ze daarbij niet volledig: Hannahs psyche wankelt en de roman bevat simpelweg té weinig spanning om het predicaat ‘literaire thriller’ helemaal recht te doen. Pas tegen het einde wordt Een andere waarheid écht spannend. “‘Dat maakt het alleen maar erger. Ik heb het gevoel dat we…lokaas zijn.’”

Whitehouse start haar verhaal direct vol suspense. Hannah staat op het vliegveld om haar man Mark op te halen wanneer blijkt dat het vliegtuig wel aangekomen is, maar haar man niet meegevlogen is. Waar hij is en wat er gebeurd is, is onduidelijk. Complete radiostilte vanuit Mark heerst. Helaas drukt Whitehouse de spanning vrijwel direct de kop in door uit te wijden over tal van andere onderwerpen. Ze laat Hannah vertellen over haar leven voor het huwelijk, haar ontmoeting met Mark en haar leven in het nieuwe huis. Weliswaar weet de lezer nu wie Hannah is, de spanning rondom de verdwijning van Mark is vrijwel helemaal weggeëbd. Helpend daarbij is de bijzondere reactie van Hannah. Enerzijds lijkt ze zich druk te maken om de verdwijning, anderzijds reageert ze uiterst kalm en gaat ze de tuin verbouwen. Helemaal te begrijpen is ze niet.

Gelukkig laat Whitehouse het hoofdpersonage Hannah op zoek gaan naar de plaats waar Mark is. Al snel neemt ze contact op met de secretaresse van Mark. Neesha vertelt dat Mark naar Rome zou gaan met Hannah. Direct doemt bij Hannah de ‘hij heeft een ander’-gedachte op, iets wat uiterst bijzonder is in een huwelijk dat tot dan toe 100% volmaakt lijkt. Toch zorgt deze onrealistische wending ervoor dat het verhaal in een stroomversnelling komt. De argwanende, onderzoekende Hannah gaat als een ware rechercheur te werk en probeert uit te vinden waar Mark is en wat er aan de hand is. Beetje voor beetje opent ze de beerput: schulden, leugens en familiegeheimen komen aan de orde. Dan ontmoet ze Hermione, de vrouw met wie Mark stiekem contact had. Zij vertelt een geheim over Marks broer Nick. Wat is Mark van plan? Waarom houdt hij zijn familiegeschiedenis verborgen voor Hannah? Een waar familiedrama waarbij niemand veilig is, lijkt zich te ontvouwen.

De keuze voor het enkelvoudige perspectief in Een andere waarheid lijkt gunstig. Whitehouse toont je slechts het verhaal van Hannah, waardoor ze een zekere mate van spanning creëert. De breuken in de chronologie zijn daarbij goed gekozen. Niet zelden werkt een herinnering van Hannah verhelderend voor de lezer en protagonist. Helaas heeft deze keuze een keerzij. Pas met de komst van Mark, rond 2/3 van het verhaal, komt er meer dialoog en spanning in het verhaal. Tot die tijd bestaat Een andere waarheid voornamelijk uit monologen en herinneringen; interessant voor de psyche, maar dodelijk voor de spanningsopbouw. Een andere waarheid neemt hier vormen aan van een roman in plaats van een thriller.

Vanaf het moment dat Mark ten tonele verschijnt, draait dit. Whitehouse schroeft middels verwachte en onverwachte wendingen het verhaaltempo op en creëert spanning en suspense. Daarbij neemt Hannah een bijzondere positie in. Niet geheel logisch laveert Hannah in het verhaal. Als een ware wervelwind waait ze met alle winden mee en komt ze soms ongeloofwaardig over. Ieder verhaal dat haar verteld wordt, gelooft ze: iets wat de spanning in het verhaal ten goede komt, maar afbreuk doet aan de typering van Hannah.

Net wanneer je denkt dat je alle leugens hebt ontrafeld, gooit Whitehouse roet in het eten. Middels een prachtige onverwachte wending weet ze Een andere waarheid in de slotakkoorden naar een spannend hoogtepunt te leiden. Op die manier weet ze van Een andere waarheid toch een aantrekkelijk verhaal te maken. Een bloedstollende thriller wordt het daarmee niet. Bijzonder en vermakelijk wel.

Recensie: Een andere waarheid

Een andere waarheid

1  2  3  4  5

‘Een andere waarheid’ van Lucie Whitehouse is een thriller voor de fans van Nicci French, Camilla Läckberg en Clare Mackintosh’’Mea culpa’.

Hannah wil onder geen beding worden als haar moeder: een verbitterde, gescheiden vrouw. Maar als ze Mark ontmoet en een hartstochtelijke relatie met hem begint, zet ze alle bezwaren tegen een huwelijk opzij en trouwt met hem.
    Wanneer Mark op een dag niet thuiskomt van een zakenreis naar de VS, beginnen Hannahs angsten en twijfels te groeien. Waarom zeggen zijn collega’s dat hij in Parijs was voor zijn werk? Waarom is er geen registratie van hem in het hotel waar hij zei te verblijven? En wie is de mysterieuze vrouw die hem al wekenlang blijkt te bellen?
    Hannah duikt dieper in het leven van haar man en ze wat ze ontdekt trekt alles in twijfel wat ze over hem dacht te weten. Is het dubbelleven dat hij leidt zijn manier om haar te beschermen, of is de waarheid nog duisterder dan ze kan vermoeden?