Recensie: Moordvrouw - Seizoen 5 RECENSIE

Recensie: Moordvrouw - Seizoen 5

Moordvrouw is een serie over een rechercheteam in Leeuwarden. In seizoen 1 komt hoofdpersoon Fenna Kramer in het team werken. Haar eigenzinnige karakter zorgt voor veel strubbelingen, maar uiteindelijk weet ze haar plaats en waardering in het team te veroveren. Inmiddels zijn we al bij seizoen 5 en hier gaat deze recensie over.

Na de superspannende cliffhanger van seizoen 4 is daar dan eindelijk seizoen 5 met het verlossende antwoord op de vraag of Fenna de explosie overleeft heeft. Gelukkig is dit het geval, want wat is moordvrouw zonder Fenna Kramer?! Wel heeft ze ernstige verwondingen overgehouden aan het ongeluk en duurt het even voordat ze hersteld. In seizoen 5 komt de verstandhouding tussen Fenna en Samantha nog meer op scherp te staan. Ook andere teamleden zien steeds meer de ware aard van Samantha, wat hen duur komt te staan. Teamchef Carla Vreeswijk komt dit seizoen weer voor een aantal moeilijke beslissingen te staan en zet hiermee haar eigen carrière op het spel. Evert, Menno, Bram en Liselotte komen eveneens, zowel in hun werk als privé, voor beslissingen te staan die ze liever niet hadden overgeslagen. Het hele team wordt in dit seizoen bedreigd en in de laatste aflevering is het niet zeker wie er volgend seizoen zal terugkeren.

Seizoen 5 van Moordvrouw is wederom bloedstollend spannend. Zelfs na 5 seizoenen verveelt de serie nog niet. Alle personages maken hun eigen ontwikkeling door, zonder hun identiteit te verliezen. Door deze ontwikkeling gaan de personages ook niet irriteren en blijven ze geloofwaardig. Fenna leert steeds beter samen te werken, maar haar eigenzinnigheid en wantrouwen naar onbekenden blijft. Dit blijkt zowel haar kracht als haar valkuil te zijn. Ze lost er veel zaken mee op, maar het levert ook veel strijd op in het team wanneer ze weer eens haar eigen plan trekt. Toch heeft ze duidelijk haar plek gevonden in het team en is het team bijzonder hecht. Een ander voordeel van de persoonlijke ontwikkelingen van de personages is dat ook het persoonlijke stuk spannend blijft en niet alleen de zaken die ze proberen op te lossen. Door de seizoenen heen leer je alle personages steeds beter kennen en waarderen.

In de verschillende zaken komen situaties voor die inspelen op de actualiteit van nu: vluchtelingenproblematiek en liquidaties in de onderwereld. Daarbij is het ook actueel of je jouw collega's kan vertrouwen en dat er soms vermoedens zijn dat er een mol in het team zit. In Moordvrouw is de vermoedelijke mol Samantha. Het sterke van dit personage is dat ze niet alleen als slecht wordt neer gezet. Je ziet als kijker ook een onzekere vrouw die er graag bij wil horen. In seizoen 5 wordt steeds meer duidelijk dat dit niet haar enige drijfveer is. Daarnaast lijkt ze deel uit te maken van een groter netwerk van mollen. Wat hun drijfveer is blijft echter in seizoen 5 deels onduidelijk. Dit maakt de spanning nog groter. De dreiging die hier vanuit gaat, gaat bijna onder je huid zitten. Het is zo spannend!

Er lopen steeds verschillende verhaallijnen door de serie: per aflevering, maar ook door het seizoen en zelfs over verschillende seizoenen heen. Dit maakt dat de serie steeds vernieuwend blijft en je als kijker ook blijft kijken. Het maakt ook dat de serie lastig te volgen is als je de voorgaande seizoenen niet hebt gezien. Het is dus zeker een aanrader om de voorgaande seizoenen ook te kijken. Gelukkig zijn die ook zeer de moeite waard.

De (deels) vaste cast van Moordvrouw laat ook in dit seizoen weer een sterk staaltje acteren zien. Het merendeel bestaat uit bekende acteurs en daarmee ook uit BN'ers. Het is dan ook een groot compliment voor de acteurs dat je als kijker vooral de personages Fenna, Evert, Bram, Menno, Carla en Liselotte ziet in plaats van Wendy van Dijk, Thijs Römer, Achmed Akkabi, Porgy Franssen, Renée Soutendijk en Fockeline Ouwerkerk.

Ook dit seizoen heeft weer een geniale cliffhanger. Hij is zo spannend en laat zoveel vragen achter dat het bijna niet te doen is om te wachten tot seizoen 6. Er is gelukkig wel al bekend gemaakt dat deze er komt, alleen wanneer is nog niet duidelijk. Voor de Moordvrouw fans onder ons zal het zeker geen verrassing zijn dat seizoen 5 wederom een aanrader is. En voor wie nog nooit gehoord had van Moordvrouw: snel gaan kijken en wel vooraan beginnen natuurlijk.

Recensie: Moordvrouw - Seizoen 5

Moordvrouw - Seizoen 5

1  2  3  4  5

In het vijfde seizoen van de politieserie 'Moordvrouw' krijgt de rechercheafdeling onder leiding van Carla Vreeswijk (Renée Soutendijk) meer dan ooit te maken met uitdagingen die het uiterste vragen van het team. Zo nemen ze het op tegen illegale wapenhandel en gaat Evert (Thijs Römer) undercover in het imperium van een gevreesde crimineel. Ze onderzoeken ook een reeks moorden gepleegd uit naam van de duivel door een godsdienstwaanzinnige en krijgen te maken met de leden van een motorclub die een aanslag hebben gepleegd op het leven van een burgemeester. Aan het einde van het seizoen raakt het rechercheteam verzeild in een zaak die groter is dan ze ooit hebben meegemaakt. Alles waar ze de afgelopen jaren voor gewerkt hebben, staat op het spel...

Het rechercheteam staat onder druk
    Tegelijkertijd spelen er in de privésfeer van de teamleden zaken die het werk er niet bepaald makkelijker op maken. Fenna (Wendy van Dijk) heeft nog steeds te kampen met de lichamelijke gevolgen van de explosie waarbij ze bijna om het leven is gekomen. Bram (Achmed Akkabi) krijgt een groot verlies binnen zijn familie te verwerken en Liselotte (Fockeline Ouwerkerk) moet het verleden onder ogen zien wanneer ze iemand ontmoet van lang geleden.

Zaken die inspelen op de actualiteit
    Bijgestaan door Menno (Porgy Franssen) en Samantha (Mehrnoush Rahmani) worden de rechercheurs daarnaast geconfronteerd met situaties die rechtstreeks voortkomen uit wat er speelt in het hedendaagse Nederland, zoals de vluchtelingenproblematiek, terreurdreiging en de stroom van liquidaties binnen de criminele wereld.