Recensie: Suits seizoen 5

Recensie: Suits seizoen 5

Suits is één van de betere bekende advocatenseries. Inmiddels is de serie over Mike Ross alweer aanbeland bij seizoen 5. In dit seizoen verlaat Donna Harvey om voor Louis te gaan werken. Hoewel Harvey zou willen dat alles weer zoals normaal verdergaat, heeft hij het er moeilijk mee zonder Donna. Ondertussen moeten Mike en Rachel uitvogelen hoe ze hun grote nieuws gaan delen: ze zijn verloofd!

In seizoen 5 blijkt maar weer waarom Suits een goede serie is: hoewel we allang van het beginplot zijn afgeweken, weten de makers elke keer weer relevante en boeiende verhaallijnen te verzinnen. Waar het verhaal eerst vooral ging om Mike die zonder diploma advocaat is geworden, zijn er inmiddels al heel wat mensen op kantoor die hiervan weten en zijn geheim met hem bewaren. Ondanks dat je daarom zou denken dat het spannendste wel gedaan is, gaat Suits verder door ook te focussen op de andere personages als Louis, Jessica, Donna, Rachel en Harvey.

Vooral Harvey Specter vervult de eerste helft van dit seizoen een belangrijke rol. Het eerste deel van de serie is erg gefocust op hoe hij omgaat met de veranderingen op kantoor, zoals Donna die hem vanwege hun grote ruzie tijdens het vorige seizoen verlaat om voor een ander te werken. Harvey kennen we toch vooral als een beetje een stijve man die alles doet wat hij kan om te krijgen wat hij wil en zich niet snel uit het veld laat slaan, laat staan dat hij snel zijn emoties toont. In seizoen 5 krijgen we zijn kwetsbare kant te zien. De acteur die Harvey speelt, Gabriel Macht, weet van hem een meer driedimensionaal personage te maken. Harvey bezoekt momenteel een psychiater vanwege zijn paniekaanvallen. Al vanaf de eerste aflevering levert Gabriel Macht topacteerwerk met zijn overtuigende portrettering van Harvey’s angstmomenten.

Doordat er meer aandacht is voor de verhalen van de personages zelf, zien we minder van de grote zaken waaraan gewerkt wordt. Voor een serie over een advocatenkantoor lijkt Suits dus meer richting een soap te gaan. Dat is een klein gemis, maar het verveelt niet; als het dan een soap zou zijn, dan wel een hele goede. Het heeft namelijk de drama en liefdesrelaties die je in een soap zou vinden, maar tevens acteurs die goed werk leveren en goede scriptschrijvers die iedereen aan bod laten komen. Net als degene die Harvey speelt, voel je ook dat de andere acteurs met passie spelen en dat maakt de serie heel prettig om naar te kijken.

De drama komt, naast de hele bruiloft en Donna’s vertrek in het eerste deel van het seizoen, terug in de tweede helft van seizoen 5. Hierin wordt namelijk het oorspronkelijke plot weer opgerakeld: mike heeft nooit echt een diploma op Harvard behaald en is daarom eigenlijk een fraudeur. Lang hebben we gevolgd hoe hij dit geheim moest houden en hoe uiteindelijk zijn collega’s erachter kwamen. Alleen nu komen er mensen achter waardoor het wel eens heel verkeerd kan uitpakken voor Mike. Iemand praat zijn/haar mond voorbij; dat is niet iemand die je zou verwachten en toch is het de perfecte keuze om het diegene te laten zijn.

Suits heeft al vaker momenten gehad waarop er ineens een “plot twist” is die alles verandert, maar deze twist is wel de grootste tot nu toe. Je ziet het totaal niet aankomen en het is moeilijk te voorspellen hoe de betrokken personages weer uit de problemen gaan komen. Het seizoen bouwt de spanning op naar een grote climax; go big or go home. En Suits gaat voor groots en intens, waardoor je niet kan wachten tot nog meer drama en scherpe acteerprestaties in het volgende seizoen.

Recensie: Suits seizoen 5