Superlekker! – Sharon de Miranda RECENSIE

Recensie: Superlekker! – Sharon de Miranda

Het kookboek Superlekker! Is geschreven door Sharon de Miranda. Sharon is geboren in Nederland en is deels opgegroeid in Curaçao. Hier is ze haar koksopleiding begonnen en deze heeft zij afgerond in Amsterdam. Deze kok kan je kennen van het televisieprogramma BinnensteBuiten. Zij is al vanaf 2015 wekelijks op de Nederlandse televisie te zien.

Dit kookboek bevat ruim 80 wereldse gerechten, je vindt in Superlekker! typisch Nederlandse gerechten maar ook Surinaamse, Antilliaanse en Indische. Dit is ook iets dat gelijk opvalt als je door het boek bladert, het is erg divers en uit alle keukens van de wereld kan je wel iets terugvinden. Er zit naast de afkomstige keuken ook veel variatie in het type gerecht, vlees, vegetarisch, een drankje, zoete baksels enzovoorts. Het boek is onderverdeeld in 4 hoofdstukken, Zomer, Herfst, Winter en Lente. Door de recepten per seizoen kan je dus ook seizoensgebonden producten kopen. Er wordt duidelijk met icoontjes aangegeven wat voor een gerecht het is. Je vindt rechtsboven aan de pagina of een gerecht vegan, vegetarisch is of vlees, kip of vis bevat.

Uniek aan het kookboek is dat aan het begin een Playlist staat met liedjes die passen bij de gerechten en de seizoenen. Per seizoen vind je de liedjes onder elkaar, er staat ook een QR code die je kan scannen om direct bij de Spotifylijst te komen. Dit is een leuk extraatje, het hoeft je muzieksmaak niet te zijn maar dat er zo over nagedacht is, is erg leuk. Bij het lezen van de titel van het boek Superlekker! denk je wel even, oké best gewaagd dat iemand dat zo over de gerechten durft te zeggen, maar het is terecht dat het boek zo heet. Het zijn zulke lekkere en bijzondere gerechten dat je ze eigenlijk allemaal in 1 dag zou willen maken. Je kan een menu samenstellen omdat je ook recepten voor (kleinere) salades en nagerechten in het boek vindt.

Superlekker! bevat hele mooie foto’s, het gerecht staat mooi centraal maar de omgeving is ook goed in beeld gebracht. Je ziet op de foto goed welke producten er gebruikt zijn in het gerecht. In één van de laatste hoofdstukken vind je The making of van de fotografie. De foto’s zijn gemaakt door Niveditha Ravichandran, zij is chemiewetenschapper en foodfotograaf. Haar doel is om mensen net zo enthousiast te maken over de foto als over het eten zelf. Dit is zeer geslaagd. Er zijn bijzondere foto’s bij van bijvoorbeeld een zwevende muffin of zwevende uien tussen een broodje hamburger. Het is een originele manier van fotograferen die goed de aandacht voor het gerecht maar ook voor de foto trekt, dit is ook precies de bedoeling geweest.

Onder elk recept staat een uitspraak van de schrijfster. Dit kan gaan over de smaken in het gerecht of er wordt een suggestie gegeven om geen of juist wel vlees toe te voegen. Het zijn gerechten met een leuke, lekkere en originele twist zoals tiramisu met rum of een boerenkoolstamppot waar zoete aardappel aan toegevoegd is. De gerechten zijn voor 4 personen tenzij dit anders is vermeld bij het recept. Er staat helaas geen bereidingstijd aangegeven waardoor je soms niet helemaal weet hoelang je precies bezig bent of je moet van de recepten alle bereidingen lezen om een inschatting te kunnen maken.

Gekaramelliseerde witlof met Roquefort

Wat als je heel erg van witlof en Roquefort houdt? Dan is dit gerecht er echt een om uit te gaan proberen! En je zal zeer zeker niet teleurgesteld worden, het is echt heel erg lekker. Dit recept komt echt heel erg hoog op het favoriete lijstje hier in huis. De licht bittere smaak van de witlof en de gekarameliseerde suiker gaan erg goed samen. Er worden 4 stronken witlof gebruikt, deze moeten in reepjes gesneden worden en hierna gekaramelliseerd worden. Dit is wel erg veel witlof in verhouding met de suiker, je moet alles goed doorroeren om te zorgen dat de reepjes goed worden bedekt met de suiker. Bij voorkeur kan je beter 4 kleinere stronken witlof nemen dan erg grote. Bij de zoete smaak komt dan de pittige roquefort smaak, de smaken passen goed bij elkaar en maken het een geheel. Het bereiden is eigenlijk ook veel sneller en simpeler dan je van te voren misschien in gedachten hebt.

Boerenkool met zoete aardappel

Deze boerenkool met zoete aardappel is een leuk variant op de gewone standaard boerenkoolstamppot. De boerenkool krijgt door het toevoegen van zoete aardappel een zachtere en zoetere smaak. Het toevoegen van rode ui, mosterd en Spaanse peper geeft hem weer wat meer pit. Ondanks dit lijkt op een gegeven moment elke hap wel op elkaar en is het spannende er wel een beetje van af. Op de foto wordt de boerenkool nog geserveerd met niet mee gestampte stukjes rode ui en peper, hierdoor ziet het eindresultaat er wel anders uit dan op de foto. De stamppot wordt nog afgemaakt met wat nootmuskaat, hier moet je mee oppassen want dit kan al snel te veel te overheersend zijn op de zachte smaak van de boerenkool. Ook dit gerecht was zeer lekker en is een lekker wintergerecht maar je moet het niet te vaak eten.

Het kookboek Superlekker! Krijgt 5 hartjes, dit is een leuk boek om voor jezelf te kopen maar ook om cadeau te doen aan iemand die van koken houdt. Het is zowel geschikt voor beginnende koks als gevorderde koks, het is een zeer toegankelijk boek. Je vindt onwijs veel verschillende soorten recepten in dit boek, recepten uit verschillende keukens maar ook voor maaltijden op verschillende momenten op de dag. De foto’s van de gerechten en de manier van fotograferen maken het kookboek erg bijzonder.

Recensie Superlekker! – Sharon de Miranda

Superlekker!

1  2  3  4  5

Het hele jaar door kleurrijke soulfood gerechten waarbij het draait om smaken en gezond eten! Sharon de Miranda combineert in haar recepten diverse eetculturen, zoals de Nederlandse, Surinaamse, Antilliaanse en de Indische keuken met een vleugje Pakistaans. Ze vindt het belangrijk om met seizoensproducten te werken die, daar waar mogelijk, uit Nederland komen. Dit boek is dan ook opgedeeld in de vier seizoenen zodat je eenvoudig een gerecht kiest dat bij de tijd van het jaar past. De recepten zijn perfect voor grote gezinnen, feestjes, etentjes & zondagen: de momenten die vragen om een tafel vol met goed te combineren gerechten!

• Mijn grote flapjesboek van alle dieren - Carrie Love

• Argylle - Elly Conway

• Weekend weg wandelgids - Claudia Straatmans