Er kwam een krokodil logeren - Harmen van Straaten RECENSIE

Recensie: Er kwam een krokodil logeren – Harmen van Straaten

Er is weer een nieuw prentenboek van Harmen van Straaten uitgekomen! En dit keer gaat het over Timo en een krokodil. De titel luidt Er kwam een krokodil logeren. De illustraties zijn ook verzorgd door Harmen van Straaten. Deze schrijver en illustrator is bekend van vele prentenboeken en leesboeken. Zo is hij ook de schrijver van de prentenboeken die gaan over Spuit Elf het brandweerolifantje en van het boek Alle wielen in de file.

Er kwam een krokodil logeren gaat over het onverwachte bezoek van een krokodil. Timo zit samen met zijn vader en moeder aan tafel wanneer voor de 2e keer de bel gaat, er staat een grote doos voor de deur. Uit deze doos komt een grote groene krokodil die zich direct erg thuis voelt bij de familie. Hij stelt zich voor als Krokodil en geeft aan dat hij komt logeren. Hij gaat op de bank liggen, eet de koelkast en de voorraadkast leeg en maakt ook heel de badkamer nog eens nat. De krokodil wordt toegesproken door Timo en zijn ouders maar de krokodil heeft bij elke opmerking het antwoord dat zij moeten opletten anders bijt hij hen in hun bil. Pas op, anders bijt ik in je bil is een zin die de krokodil vaak uitspreekt, maar die zin gaan Timo en zijn ouders op een gegeven moment ook gebruiken wanneer zij willen dat het logeerpartijtje gaat stoppen. Timo heeft een heel erg goed idee, hij stopt een briefje bij de buren in de bus en verzint een spel waarmee zij de krokodil kunnen kwijtraken. De krokodil wil het spel erg graag winnen dus hij werkt goed mee, het is de vraag wie er uiteindelijk wint. Wint de krokodil het spel of wint Timo met zijn goede oplossing?

Er kwam een krokodil logeren bevat simpele woorden en teksten die kinderen zullen begrijpen. De zinnen rijmen constant op elkaar waardoor het boek ook wel lekker en op een leuke manier wegleest. Wanneer je het boek voorleest is het als (kleine) luisteraar prettig om naar te luisteren. Aan het begin wordt er een grappige verwijzing gemaakt naar de tijd van tegenwoordig met het online bestellen, de bezorging van alle pakjes en de pakjes die je van de buren aanneemt. Door de grappige en ondeugende dingen die de krokodil doet, spreekt het boek kinderen van verschillende leeftijden aan. Met kleinere kinderen kan je het hebben over de stoute dingen die de krokodil zonder te vragen doet en de hierbij behorende illustraties. Met oudere kinderen kan je vragen wat zij in een soortgelijke situatie zouden doen of zeggen. Deze veelzijdigheid van het prentenboek is heel erg leuk.

De illustraties in het prentenboek zijn lekker kleurrijk maar stralen wel rust uit. Je ziet precies wat er allemaal gebeurt maar er is niets teveel of te weinig getekend. Het zijn prettige tekeningen om naar te kijken. De emoties van Timo en zijn ouders zijn zeer goed weergegeven zodat je precies ziet en in kan voelen hoe zij zich voelen. Op de tekeningen staan ook leuke details van de omgeving zoals een poes die vaak te zien is en een badeendje in de badkamer, maar de krokodil en de personen uit het gezin springen er steeds het meeste uit.

Er kwam een krokodil logeren is weer een heel erg leuk en grappig prentenboek van Harmen van Straaten. Kinderen weten na een aantal keer het verhaal gehoord te hebben dat de krokodil heel vaak zegt dat hij in billen gaat happen. Het leuke is dat kinderen de zinnen en de rijmpjes al af maken tijdens het voorlezen.

Recensie Er kwam een krokodil logeren – Harmen van Straaten

Grappige en ondeugende rijmprentenboeken - Er kwam een krokodil logeren

1  2  3  4  5

Bij Timo zijn ze net aan tafel gegaan. Opeens belt er iemand aan. Mama weet zeker dat ze geen pakje heeft besteld. Dat heeft ze papa beloofd. Maar als Timo gaat kijken, staat er een grote doos voor de deur...

• Een gevoelige snaar - Julia Quinn

• Licht in de vlam - Jennifer L. Armentrout

• Liefde en dood in de rode stad - Rindert Kromhout