Het is een zachte dag vandaag - Rian Visser RECENSIE

Recensie Het is een zachte dag vandaag – Rian Visser

De verzameling gedichten die je in het boek Het is een zachte dag vandaag vindt zijn geschreven door Rian Visser. De illustraties in het boek zijn verzorgd door Janneke Ipenburg. Rian Visser heeft eerder het boek Alle wensen van de wereld uitgebracht, dat bekroond is met meerdere grote prijzen zoals de Zilveren Griffel 2022 en de Gouden Poëziemedaille 2022.

De gedichten hebben uiteenlopende onderwerpen van jezelf vinden en houden van tot aan het leven op school. Deze variatie maakt dat het boek voor iedereen leuk en toegankelijk is. Daarnaast is het ook echt een boek voor jong en oud. Kinderen zullen zich herkennen in de gedichten, zoals die over school, Beste leraar. Volwassenen zullen de gedichten met een wat dieperliggende betekenis weer beter begrijpen. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende soorten rijm waardoor elk gedicht ook weer anders leest. Je kan de gedichten meerdere keren lezen en het kan zijn dat na een aantal keer lezen je er toch weer een andere gedachte bij krijgt. Dit is knap gedaan en zorgt er voor dat het boek niet gaat vervelen of dat je het maar één keer kan lezen. Soms liggen de boodschappen of de betekenis van het gedicht wel heel erg diep, maar dat maakt het ook wel weer bijzonder.

De illustraties in Het is een zachte dag die gemaakt zijn door Janneke Ipenburg passen echt enorm mooi bij de teksten. Er is gebruik gemaakt van zachte kleuren waardoor het gedicht en de boodschap nog beter tot hun recht komen. Er zijn ook wat tekeningen die meer donker zijn, ook hier zijn de tekeningen dan afgestemd op het gedicht. Naast het gebruik van kleur wordt ook met de illustratie goed visueel aangegeven wat er gebeurt in het gedicht. Op de omslag is een bootje getekend met drie kinderen en een aantal vogels erin, iedereen is iets aan het doen en de twee meisjes maken contact met elkaar. Allen zijn verschillend, iedereen  en dit is een mooie weergave van de inhoud en de meegegeven boodschappen van het boek.

Het is een zachte dag is een mooi gedichtenboek om in de kast te hebben staan of cadeau te geven aan iemand die van deze kunst houdt. Door de variatie aan onderwerpen, dichtkunst en de mooie bijbehorende illustraties zorgen ervoor dat het een mooi compleet boek is dat jong en oud zal bevallen.

Het is een zachte dag vandaag

1  2  3  4  5

Prachtige poëzie voor jong en oud, voor iedereen die een zachte dag kan gebruiken.