Sterren boven Marrakesh – Eva De Wit RECENSIE

Recensie: Sterren boven Marrakesh – Eva De Wit

Charlotte, Evelien en Sara zijn al beste vriendinnen sinds hun studietijd. Het is dan ook een logische keuze voor Charlotte en Sara om Evelien te trakteren op een reisje voor haar verjaardag, in de hoop Evelien zo een beetje op te vrolijken na haar relatiebreuk met Pieter. Sara laat de praktische regelingen voor de reis over aan Charlotte. Wanneer ze te horen krijgt dat hun reisje richting Marrakesh gaat, schrikt Sara. Ze doet al jaren haar best om haar Marokkaanse roots te verbergen voor haar omgeving. Zal ze daar nog in slagen als ze in het land van haar grootouders is?

Sterren boven Marrakesh is een ode aan Marokko, volledig in lijn met het handelsmerk van Eva De Wit. Ze kiest voor elk verhaal een specifieke locatie. Zo koos ze in haar eerdere boeken onder meer voor Frankrijk, Italië en Kreta. Ditmaal koos de auteur Marokko als prachtige achtergrond voor een echte feelgoodroman.

Het verhaal draait rond Sara, een jonge vrouw die worstelt met haar herkomst. Nadat ze ermee gepest werd in de lagere school besloot ze haar Marokkaanse achtergrond voor iedereen in haar omgeving te verbergen. De reis naar Marrakesh wakkert echter gevoelens aan voor het prachtige land, die Sara onmogelijk kan negeren. Tijdens het lezen van het boek slaagt Eva De Wit er zodanig goed in de twijfel van iemand met gemengde roots neer te pennen dat je je afvraagt of ze zelf ook dubbele roots heeft. Dit lijkt echter niet het geval. Kort na de release van Sterren boven Marrakesh maakte schrijfster Ina Van der Beek bekend dat Eva De Wit haar pseudoniem is. Desondanks is ze erin geslaagd om Sara’s twijfels, haar gevoel van thuiskomen en haar liefde voor zowel Nederland als Marokko geloofwaardig over te brengen.

In Sterren boven Marrakesh is de hoofdrol weggelegd voor Sara en haar hartsvriendinnen Charlotte en Evelien. De drie meiden hebben uiteenlopende karakters. Charlotte is een drukke vrouw die hard van stapel durft lopen zodra ze een beschikbare man in haar vizier heeft. Evelien is nog steeds van slag nadat ze gedumpt werd door Pieter. Sara waakt sterk over haar grenzen. Ze durft niet denken aan een relatie waarbij een man te weten zou komen dat ze een Marokkaanse achtergrond heeft! Deze mix van karakters bezorgt het verhaal een leuke dynamiek. De dialogen zijn herkenbaar voor elke vrouw.

Sterren boven Marrakesh houdt een aangenaam tempo aan. Enkele onverwachte wendingen zorgen ervoor dat je blijft lezen om te weten hoe het verhaal eindigt. Het is een ontspannend boek dat je vlot uitleest. Dat de beeldende beschrijvingen van Eva De Wit je zin doen krijgen om een reisje te boeken naar Marrakesh is een risico dat erbij hoort...

Sterren boven Marrakesh

1  2  3  4  5

De vriendinnen Sara, Evelien en Charlotte gaan met z’n drieën op vakantie naar Marrakesh. Sara draagt echter al jaren een geheim met zich mee: ze is half-Marokkaans. Uit angst voor vooroordelen heeft ze dat nooit aan haar vriendinnen verteld, maar eenmaal in Marokko begint ze te twijfelen. Ze ontdekt haar roots en leert meer over de cultuur en tradities van het land. En ze wordt niet alleen verliefd op Marokko...

• Schrikkeldag - Inge Spaan

• Dwaalspoor - Colin Dexter

• De terugkeer van Rachel Price - Holly Jackson