• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het lied van de wolken RECENSIE

Terug in de tijd, naar 1893 in Nieuw-Zeeland. Gwyneira en Helen zijn vanuit Londen naar Nieuw-Zeeland gekomen om te trouwen en een nieuw leven op te bouwen. Sindsdien zijn ze beste vriendinnen.

Het lied van de wolken vertelt het verhaal van hun kleindochters, Kura en Elaine. De twee zijn nichtjes, maar kunnen elkaar in tegenstelling tot hun oma’s totaal niet uitstaan. Kura is half-Maori, bloedmooi en kan prachtig zingen. Ze interesseert zich dan ook totaal niet voor de schapenboerderij die Gwyneira runt en die ze moet overnemen om de vrede met haar Maori-stam te bewaren. Kura heeft haar oog bovendien laten vallen op een zangcarrière in Engeland en op de knappe William die  probeert Elaine het hof te maken. Elaine heeft altijd het gevoel gehad onder te doen voor haar bruisende nichtje, dus als William de verloving met haar verbreekt om met Kura te trouwen, stort haar wereld in. Als Elaine daarna in de ban raakt van Thomas Sideblossom en met hem trouwt, heeft ze geen idee wat haar te wachten staat. Deze en andere wanhopige beslissingen trekken hun sporen in beide families. Zal de jarenlange vriendschap tussen deze families het overleven met de huidige generatie?

Het lied van de wolken, de titel alleen al klinkt poëtisch en romantisch. Dit is dan ook de toon van het boek. Het lied van de wolken is het tweede deel van een trilogie, maar goed op zichzelf te lezen. Het boek leest vlot en makkelijk weg, je reist echt terug in de tijd en het boek neemt je mee naar de prachtige omgeving van Nieuw-Zeeland. Het alledaagse leven wordt zeer gedetailleerd beschreven, maar dat ergert niet. Er wordt ook regelmatig en vlot van perspectief gewisseld. En hoewel dit het lezen niet belemmert moet je er wel van houden. De flaptekst wekt een enigszins spannende indruk en hoewel dit wel het geval is moest ik hier lang op wachten. Toch vind ik het een mooie roman, die absoluut niet verveeld en het lezen echt waard is. Sarah Lark maakt de lezer onderdeel van de levens van Gwyneira, Helen, Kura en Elaine. Ik ben dan ook benieuwd hoe het de families verder vergaat en kan niet wachten om het vervolg te lezen.

Het lied van de wolken

Sarah Lark

20 februari 2013

ISBN 9789032513467
    Uitgever De Kern
    608 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Das Lied Der Maori

De Kern

Historische romans

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Nieuw-Zeeland, 1893. Gwyneira en Helen zijn nog altijd vriendinnen, maar helaas geldt dat niet voor hun kleindochters Kura en Elaine. Kura is niet geïnteresseerd in het familiebedrijf dat Gwyn runt, maar des te meer in de knappe William die Helens kleindochter Elaine het hof maakt. Als William zijn verloving met Elaine verbreekt en met Kura trouwt, zet dat gebeurtenissen in gang waardoor de twee families lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Zal de jarenlange vriendschap tussen de families dit overleven?