• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De wind kent mijn naam RECENSIE

De wind kent mijn naam is een schitterend verhaal zoals we van Isabel Allende gewend zijn: boeiende en heftige thema's, maar met een relatief goed einde.

Het verhaal begint met een omschrijving van de Kristalnacht vanuit de ogen van de familie van Samuel Adler. Samuel krijgt de kans naar Engeland te gaan, waar joodse kinderen worden opgevangen. Hij zal zijn ouders nooit meer zien. Vele jaren later ondergaat een dochter van een Latino-moeder in Amerika hetzelfde lot.

Door middel van een wisseling van personages wordt in je in het verhaal gezogen. Het verhaal vanuit deze verschillende personages is boeiend, zorgde af en toe voor wat verwarring bij mij, maar resulteert vooral in de drang om verder te bijven lezen. Als lezer wil je ontzettend graag weten hoe de verhalen en daarmee de verschillende puzzelstukjes in elkaar passen.

Heftige thema's worden niet geschuwd en vanwege de goede omschrijvingen zorgde het af en toe voor wat boosheid bij mij. Hoe kunnen we zo met andere mensen omgaan? Onbegrijpelijk en daarmee erg belangrijk dat Isabel Allende erover schrijft.

Al met al was 'De wind kent mijn naam' een prachtige roman die zeker nog wel wat langer had kunnen zijn. Ik heb er grotendeels van genoten en ga het (hopelijk komt dat nog!) volgende boek van Isabel Allende zeker lezen. Dit verhaal geef ik in ieder geval een keurige 3,5 sterren!

De wind kent mijn naam

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

1938. De vreselijke Kristallnacht betekent het einde van het gelukkige leven van het joodse gezin van Rudolf en Ruth Adler en hun zoon Samuel in Wenen. Rudolf raakt vermist en moeder en zoon worden opgevangen door de buurman. Samuel krijgt de kans naar Engeland te gaan, waar joodse kinderen worden opgevangen. Hij zal zijn ouders nooit meer zien.
    2022. Een latino-moeder en dochter worden vastgehouden aan de zuidelijke grens van Amerika. De moeder verdwijnt als ze wordt teruggestuurd naar El Salvador, het meisje blijft alleen achter in smerige opvangcentra in een haar onbekend land. Deze zaak trekt de aandacht van Selena Durán, een latina uit Californië, die zich inzet voor minderjarige vluchtelingen, en van de veelbelovende advocaat Frank Angileri, die moeder en dochter wil herenigen. Samen beginnen ze aan een reis die hen met het geweld tegen vrouwen confronteert.