Van de straat geplukt RECENSIE

We vallen dit boek binnen op het moment dat Julie en haar vriend Sven hun relatie verbreken. Haar beste vriendin Nina weet wel raad met haar liefdesverdriet: shoptherapie! Tijdens een van hun winkelsessies overkomt Julie iets waar de meesten weleens van hebben gedroomd: ze wordt gescout voor een modellenwedstrijd. Tot haar grote verbazing mag ze door naar de volgende ronde, die plaatsvindt in… Milaan! Het belangrijkste voor haar is dat ze even uit de buurt is van haar ex-vriend en afleiding heeft: of ze wel of geen model wordt, dat zal haar een zorg zijn. In Milaan deelt ze een huis met drie andere meiden, en dat is op z’n zachtst gezegd even wennen. Ze zijn veel meer bezig met modellenwerk dan Julie, en ze lijken beslist geen fan te zijn van haar hond Meneer Janssen. Twee van de drie meiden blijken later gelukkig toch erg aardig te zijn, maar Noa is en blijft de jaloerse ijdeltuit van de vier. Dit loopt volledig uit de hand als Julie gaat daten met de knappe Italiaanse fotograaf Rodrigo, terwijl Noa hem ook leuk vindt…

Van de straat geplukt is qua woorden en zinsopbouw een wat eenvoudig geschreven verhaal, dat vlot weg leest en zeker de feelgood-factor heeft. Vooral het contrast tussen de nuchtere Julie van het platteland, die aan de slag gaat met fotoshoots in het glamoureuze Milaan, maakt het erg leuk. En ook de nodige romantiek ontbreekt niet!
Minpuntje is dat Julie, die voor dierenarts studeert en niet dom zou moeten zijn, soms ongeloofwaardig naïef overkomt. Iets anders dat minder sterk is aan Van de straat geplukt, is de zeer plotselinge overgang van Noa als jaloerse chagrijnige huisgenoot, naar een soort psychopaat. Dat kwam wel een beetje uit de lucht vallen en had wat beter uitgewerkt mogen worden. Maar afgezien daarvan is het een vermakelijk boek waarin dromen uitkomen. Een boek waarbij je niet na hoeft te denken en een boek dat, als je hem uiteindelijk dichtklapt, een glimlach op je gezicht tovert.

Vind jij boeken over een modellencarière leuk om te lezen?

Van de straat geplukt

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Tijdens het passen van een jurkje wordt Julie aangesproken door een modelscout. Ze gelooft er in eerste instantie niets van, want behalve haar lengte heeft ze weinig modelkwaliteiten, vindt ze zelf. Bovendien wil ze dierenarts worden, geen model. Maar vanwege de kans om naar Milaan te gaan - weg van alle sores in Nederland - gaat Julie er toch voor. Ze heeft alleen één voorwaarde: Meneer Janssen, haar hond, moet mee. Dat is alleen niet zo'n modelburger als zijzelf!

• Slag of stoot - Meghan Quinn