Schuilplaats RECENSIE

Schuilplaats vertelt het verhaal van de zusjes Maggie en Jenny. Ze wonen samen met hun ouders in een huis midden in de natuur in Duchess Creek, Canada. Het verhaal speelt zich af in de jaren ''70, maar ondanks dat, hebben ze weinig moderne levensvoorzieningen tot hun beschikking. Dat vindt moeder Irene absoluut niet erg. Maggie is bezorgd om deze voorzieningen, want haar vader slaapt te dicht bij de vuurkachel en ze is bang dat zijn stoel in de fik zal vliegen. Wanneer hun vader overlijdt door een ongeval op zijn werk, weet hun moeder niet wat ze moet doen. Ze gaat op zoek naar werk en laat de zusjes achter bij een stel dat tijdelijk voor ze zal zorgen. Ze keert niet meer terug om de zusjes op te halen. De meiden spreken af niet naar haar op zoek te gaan, want zij heeft er immers zelf voor gekozen om hun te verlaten. Maggie voelt zich gedwongen haar toch te gaan zoeken, wanneer het de verkeerde kant op dreigt te gaan met Jenny...

Frances Greenslade heeft een mooi en ontroerend verhaal geschreven vanuit het oogpunt van de jonge Maggie. Op de één of andere manier wist het mij toch niet te boeien. Ik vond het lastig om door het boek heen te komen. Als ik eenmaal in het verhaal zat ging het wel, maar als ik het boek weglegde en later weer verder ging, moest ik opnieuw worstelen om in het verhaal te komen. Ik had een spannend verhaal verwacht, maar dat is het niet. Schuilplaats is een boek over de relaties binnen een familie en hoe deze door kleine beslissingen op de proef kunnen worden gesteld.

Welke elementen in een boek zorgen er bij jou voor dat het lastig is om door het boek heen te komen?

Schuilplaats

1  2  3  4  5

Maggie Dillon probeert erachter te komen wat haar moeder heeft bewogen om haar en haar zusje Jenny in de steek te laten. Tijdens haar zoektocht naar de waarheid over haar moeder komt Maggie ook zichzelf tegen. Maggie en Jenny wonen samen met hun ouders Irene en Patrick in de ruige wildernis van Canada. Ze leiden een simpel bestaan, zonder elektriciteit of stromend water, één met de natuur. Als Patrick verongelukt, komt er een einde aan hun vredige leventje. Irene laat de meisjes achter bij een ouder echtpaar om zelf elders op zoek te gaan naar werk. Ze verdwijnt en na verloop van tijd schrijft ze ook niet meer. Drie jaar later, als Maggie vijftien is, gaat ze op zoek naar haar moeder. Ze vindt mensen die bereid zijn haar hun eigen verhalen over haar moeder te vertellen en zo vormt ze zich langzaam maar zeker een beeld over haar moeder en van wat er is gebeurd.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn