Voor je stierf RECENSIE

Voor je stierf is het derde deel in de thrillerreeks over Siri Bergman, geschreven door het Zweedse zussenduo Grebe en Träff. Dit boek is een op zichzelf staand verhaal en het is daardoor ook prima alleen te lezen.

Het boek gaat over Siri, psycholoog, moeder van een zoontje en gelukkig getrouwd met haar tweede echtgenoot. Haar vorige man heeft een aantal jaar geleden onder verdachte omstandigheden zelfmoord gepleegd. Als Siri zijn oude spullen op zolder tegenkomt krijgt ze steeds sterker het vermoeden dat er meer achter zijn dood zit. Ze gaat zelf op onderzoek uit, met alle gevolgen van dien. Ze zet namelijk niet alleen het geluk van haar gezin op het spel maar ook haar leven.

Voor je stierf mag met recht een literaire thriller worden genoemd. Het verhaal blijft boeien tot de laatste pagina. Niet door bloederige achtervolgingen, maar vooral door de scherpe schrijfstijl van het schrijversduo. Ondanks het feit dat er gejaagd wordt op een moordenaar blijft het verhaal Siri''s persoonlijke ontwikkeling volgen. Je kunt je daardoor heel goed in haar inleven, waardoor het verhaal extra dichtbij komt. Ik vond het interessant om te lezen dat Siri''s speurtocht synchroon liep met het rouwproces van één van haar patiënten. Dit maakte Siri menselijker en toegankelijker. Juist doordat er niet heel erg veel spannende dingen gebeuren in het boek is dit verhaal spannend. Het einde is zonder meer een verrassing. Voor je stierf blijft je na het lezen zeker nog een tijd bij. Dit is een absolute must-read voor fans van schrijvers als Simone van der Vlugt en Nicci French.

Extra pluspunt: dit boek speelt zich af in Zweden. Leuk voor fans van de nu populaire Scandinavische tv series!

Vond jij dit boek ook zo spannend?

Voor je stierf

1  2  3  4  5

De therapeute Siri Bergman is net moeder geworden. Na een aantal turbulente jaren heeft ze haar leven eindelijk op orde en durft ze weer in de toekomst te geloven. Maar wanneer ze op een dag een doos met papieren doorneemt die van Stefan zijn geweest, haar voormalige man, die zelfmoord heeft gepleegd, vindt ze een onwaarschijnlijk verband tussen zijn dood en een onopgehelderde moord bij het Karlaplan in Stockholm. Hoewel Siri dacht dat ze over Stefans zelfmoord heen was, kan ze de gedachte niet loslaten dat zijn dood iets te maken heeft met de moord. Ze gaat de zaak op eigen houtje onderzoeken. Terwijl ze het verleden in wordt gezogen, dreigt haar eigen leven in elkaar te storten. Ze verliest steeds meer de greep op haar bestaan en verandert ten slotte van jager in prooi.

• Slag of stoot - Meghan Quinn