Recensie: Toen het leven nog van ons was RECENSIE

Marian Izaguirre heeft in Spanje verschillende literaire prijzen gewonnen. Mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Die verwachting werd niet helemaal waargemaakt.

Ik vond het boek apart geschreven, met passages die een literaire prijs volledig rechtvaardigen, maar ook met een alledaagsheid die er wat mij betreft niet bovenuit sprong. Het verhaal was wel apart, maar ook wel wat voorspelbaar - je hebt al snel door wat het boek uit de etalage van de winkel te maken heeft met het verhaal.

Wat er voor mij het meest uitspringt, zijn de beschrijvingen. De personen en situaties zijn zo goed omschreven dat je het gevoel hebt dat je erbij bent, met een cocktail in je hand in een nachtclub in het Parijs van de jaren 1920. In een troosteloos boekwinkeltje in Madrid in 1951 of in een landhuis in Engeland, Izaguirre omschrijft het allemaal alsof ze er zelf bij was. Ik denk dat haar beschrijvende vermogen de reden is van de literaire loftuitingen aan het adres van de auteur, want ik twijfel of het verhaal op zich sterk genoeg is om een kritische jury in extase te brengen.

Toen het leven nog van ons was

Marian Izaguirre

18 april 2014

ISBN 9789022568583
    Uitgever Boekerij
    368 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

La Vida Cuando Era Nuestra

Boekerij

1  2  3  4  5

Ik mis de tijd toen het leven nog van ons was,’ verzucht de boekhandelaarster Lola op een dag tegen haar man. Het is 1951 en de tijd dat de dagen gevuld waren met boeken, goede gesprekken, lange siësta’s en grootse plannen, ligt alweer vijftien jaar achter hen. Met het uitbreken van de Spaanse Burgeroorlog in 1936 veranderde hun leven in overleven, en nu verkopen ze in hun boekwinkel alleen maar bijna vergeten klassiekers, goedkope romannetjes en kantoorartikelen. Tot op een middag een nieuwe klant de winkel in stapt. Deze Alice slaat een oud dagboek open waarvan Lola niet wist dat het zich in haar winkel bevond en begint er samen met Lola in te lezen. Zo begint een vriendschap tussen de twee vrouwen, die steeds meer gefascineerd raken door het veelbewogen leven van de schrijfster van het dagboek. Wie was ze? Waarom was ze altijd op reis? En wat betekent haar -verhaal voor de twee vriendinnen?

• Slag of stoot - Meghan Quinn