Recensie: De Poppenspeler RECENSIE

Profiler Jefferson Winter wordt naar Londen geroepen om te ondersteunen bij de onopgeloste zaak van een seriemoordenaar die zijn vrouwen niet echt doodt, maar lobotomie op hen uitvoert waardoor zij hun persoonlijkheid kwijtraken en veranderen in kasplantjes. Hij heeft inmiddels al vier slachtoffers gemaakt, en de slachtoffers lijken zich sneller op elkaar op te volgen. Een teken dat de dader aan het escaleren is, wat zowel zijn voordelen als nadelen kan hebben. Hoe pakt dit uit?

Rachel Morris zit in een ongelukkig huwelijk. Haar man is overspelig, en begrijpt haar niet. Ze is nu al maanden met iemand anders aan het chatten, die haar tenminste echt lijkt te begrijpen. Maar is dit wel zo, of is dit sprookje te mooi om waar te zijn?

Deze seriemoordenaar, door de agenten en in de kranten ook wel ‘Cutting Jack’ genoemd, heeft twee verschillende gezichten. Aan de ene kant takelt hij zijn slachtoffers toe, geniet hij van hun lijden en laat hij ze ondraaglijke pijn ondergaan. Aan de andere kant geeft hij ze goed te eten, worden ze netjes aan gekleed en zelfs opgemaakt! Een dader met twee verschillende gezichten? Of is er nog een andere maniak in het spel?

In ‘De Poppenspeler’ lopen twee verschillende verhaallijnen door elkaar. Aan de ene kant volg het onderzoek van Jefferson Winter, een genie op het gebied van het opsporen van daders en het nagaan van hun beweegredenen. Aan de andere kant volg je het vijfde slachtoffer van deze maniak en de ontberingen die zij moet ondergaan. Deze verhalen zijn op een spannende manier met elkaar vervlochten en bouwen samen op naar de climax van het verhaal.

Het geheel leest vlot en de spanning zit er goed in. James Carol zet met ‘De Poppenspeler’ een uitstekend debuut neer. Jefferson Winter is een genie en als lezer zal je dan ook met plezier zijn ijzersterke onderzoek en briljante gedachtegang volgen. Naarmate het einde nadert, voel je als lezer de spanning steeds verder opkruipen. Als je eenmaal in het verhaal zit, kan je het boek eigenlijk niet meer aan de kant leggen.

De poppenspeler

1  2  3  4  5

In `De poppenspeler van James Carol, staat profiler Jefferson Winter te kijken naar het vierde slachtoffer van een killer-die-niet-dood. Een maniak die zijn slachtoffers nét in leven houdt. Ze zijn hulpeloze kasplantjes geworden met messteken over hun hele lichaam. Alleen hun gezicht is ongeschonden gelaten. Rachel Morris maakt zich op voor een date met een man met wie ze al maanden chat. Ze zit in een ongelukkig huwelijk en deze chatvriend begrijpt haar zó goed Zij wordt het volgende slachtoffer. Maar is deze maniak wel de échte kwade genius, of is er iemand anders die de regie voert over de gruwelpraktijken?