Recensie: De waarheid en niets dan de waarheid over jongens en meisjes RECENSIE

In ‘De waarheid en niets dan de waarheid over jongens en meisjes’ zal volgens de kaft eindelijk het grote mysterie ontrafelt worden. Het boek begint al meteen met een waarschuwing dat het geen taboes bevat en dus geen onderwerpen uit de weg gaan. Onderwerpen die in dit boek aan bod komen zijn o.a. de verschillen tussen de geslachten, vriendschap en liefde en de gelijkheid tussen de geslachten. Deze thema’s worden in sneltreinvaart doorlopen en je bent dan ook in no-time door het boek heen gebladerd.

Het is een enorm druk boek, met pagina’s die helemaal gevuld zijn met allerlei teksten en tekeningen die verder vaak ook los staan van de inhoud, zoals afbeeldingen van de schrijfster als maanvrouwtje of een tekening van een deur met de opmerking dat dat een deur is. Op deze manier weet de schrijfster denk ik wel aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren, door hen aan te spreken met illustraties en striptekeningen vol met grapjes. Tussen deze grapjes door komen er een paar belangrijke boodschappen naar voren, zoals:

“Hoe oud of jong je ook bent, jouw lichaam is honderd procent van jou. Niemand heeft ooit het recht om het te bekijken of aan te raken zonder jouw toestemmen.”

Maar naar mijn idee vallen die belangrijke boodschappen een beetje in het niets bij alle drukte en grappen en grollen. De schrijfster is meer bezig om grappig te zijn en gaat hiermee wel aan de inhoud/boodschap van het verhaal voorbij. Als voorlichtingsboek of als naslagwerk om de verschillen tussen jongens en meisjes te ontrafelen, zal ik hem dan ook zeker niet aanraden. Maar ik denk wel dat tieners zullen lachen om de grapjes en kwinkslagen van de schrijfster en wie weet pikken ze dan tussen de regels door dan nog even wat belangrijke boodschappen mee. Maar voor echt wederzijds begrip tussen de geslachten zal het hoogstwaarschijnlijk niet zorgen.

De waarheid en niets dan de waarheid over jongens en meisjes

1  2  3  4  5

Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus - maar dan voor tieners
    Eindelijk wordt het grootste geheim ter wereld onthuld: de waarheid over jongens en meisjes. Waarom schieten meisjes en jongens zo moeilijk met elkaar op? Wat zijn de verschillen? Wat zijn de gelijkenissen? En dan de hamvraag: hoe kunnen ze harmonieus met elkaar samenleven? Niet, zeg je? Lees dan dit boek! Een boek vol kwinkslagen en hilarische illustraties.