Recensie: Niet te filmen! RECENSIE

Audrey Turner is een veertienjarig meisje dat opgroeit in een doorsnee gezin. Zoals elk doorsnee gezin, heeft dat van Audrey de nodige problemen. Zo heeft ze een gameverslaafd broertje, een vader die te veel met zijn werk bezig is en een overbezorgde moeder. Ook Audrey heeft een probleem, ze heeft namelijk een angststoornis. Ze is bang voor elk mogelijk contact met de buitenwereld. Ze gaat naar de therapeut, maar ze heeft het gevoel dat ze niet geholpen kan worden. Dan ontmoet ze Linus, een gamevriend van haar broertje. Kan hij haar helpen er weer bovenop te komen?

Ik heb vol liefde eerdere boeken van Sophie gelezen. Ik was dus razend enthousiast toen ik te horen kreeg dat ze ook een Young Adult boek ging schrijven! Toen ik het boek binnen kreeg, viel het me gelijk op dat het een niet zo dik boek was. Echter vind ik de cover wel heel erg mooi! Geen ingewikkelde cover, gewoon een getekend hoofd van een meisje met een grote zonnebril op. Daaronder zie je wel nog haar twee handen, die een zenuwachtige beweging maken. Dit maakte mij erg nieuwsgierig, waardoor ik niet kon wachten om eraan te beginnen.

Ik moet gelijk zeggen dat ik dit boek binnen een mum van tijd uit had. Het leest lekker vlot weg. Het boek zelf is niet erg super spannend, maar toch wil je verder lezen. De schrijfstijl is daarbij ook erg prettig, er staan bijvoorbeeld geen moeilijke woorden in het verhaal. Wel staan er leuke videofragmenten in. Audrey krijgt namelijk een opdracht mee vanuit haar therapeutische lessen. Ze moet een documentaire maken van haar leven, wat ook weer de titel verklaard. Deze uitgetypte videofragmenten zijn heel erg leuk om te lezen. Zo zie je duidelijk vanuit de ogen van Audrey wat er allemaal speelt in haar huishouden. Ik kreeg ook echt het gevoel dat Audrey filmt voor mij, de lezer. Het boek eindigt ermee dat Audrey de videocamera uitzet. De videofragmenten gaven je nog meer het gevoel dat je het gezin van Audrey instapt.

Het is natuurlijk niet voor niets dat Audrey (sociale) contactstoornissen heeft. Er is iets in het verleden gebeurd waarom ze zo is. Helaas kom je in het boek niet duidelijk te weten wat er dan precies gebeurd is met haar. Natuurlijk kan je zelf in grote lijnen wel opmaken wat er is gebeurd, maar ik had het fijner gevonden als Sophie dit duidelijk voor me had opgeschreven. Natuurlijk is het ook wel weer logisch dat ze dit niet heeft gedaan, want Audrey en haar gezin willen hier nooit meer aan terugdenken.

Niet te filmen! is dus een leuk Young Adult boek voor tussendoor. Het leest lekker weg door de vlotte schrijfstijl van Sophie. Het boek is hilarisch, grappig en bedroefd tegelijk, en als lezer vond ik dat een heerlijke mix!

Niet te filmen

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

"Een angststoornis maakt het dagelijks leven van de veertienjarige Audrey behoorlijk lastig. Ze heeft baat bij de gesprekken met haar psycholoog, maar ze komt pas echt tot bloei wanneer ze Linus ontmoet, een teamgenoot van haar oudere broer. Linus snapt haar. Audrey kan met hem over haar angsten praten zoals ze dat nog nooit met iemand anders heeft kunnen doen.

Sophie Kinsella schreef een inspirerende jeugdroman waarin vriendschap, romantiek en humor de weg naar herstel zijn voor een meisje dat te kampen heeft met fobieën. Ze wordt daarbij geholpen - en soms gehinderd - door haar chaotische familieleden."