Recensie: Hier was ik RECENSIE

Cody is radeloos wanneer ze, via een afscheidsmail, te horen krijgt dat haar beste vriendin Meg zelfmoord heeft gepleegd. Ze heeft geen idee hoe dit had kunnen gebeuren, en ze heeft er geen logische verklaring voor. Wanneer Cody de spullen van Meg gaat ophalen in de studentenkamer van Meg bij haar universiteit, blijkt het dat Cody niet alles van Meg af wist. Cody besluit om een duik te nemen in de laptop van Meg, in de hoop dat ze meer informatie vindt over de zelfmoord van haar vriendin. Is Meg toch niet degene wie Cody dacht dat ze was?

Laat ik gelijk met de deur in huis vallen: Hier was ik is niet een verhaal dat je op zal beuren. Nee, het is heel tragisch. Heel het boek wordt je als lezer er aan herinnerd dat er iemand zelfmoord heeft gepleegd. En dat op een zeer tragische wijze. Het is zeker een boek dat me nog een tijdje bij zal blijven, maar het is er niet eentje die me heeft opgevrolijkt.

Desondanks vond ik het wel een goed boek. Af en toe vond ik het verhaal een beetje langzaam gaan, en had ik op sommige momenten meer willen weten. Het is niet zo dat er een explosie van een ontknoping was, nee, alles werd geleidelijk aan verteld. De zoektocht naar het motief waarom Meg zelfmoord heeft gepleegd, gebeurt het gehele verhaal door. Dat vond ik wel het meest jammere aan het verhaal, dat het geen (grote) plottwisten had. Er gebeurde eigenlijk niks in het verhaal wat me echt van mijn stoel af blies. Het verhaal was meer een opsomming van kleine ontknopingen bij elkaar.

Ik ben wel heel erg te spreken over Cody als personage. Ze heeft het thuis zeker niet gemakkelijk, en ik vind dat ze zich alsnog goed standhoudt. En dat terwijl Meg deel uitmaakte van een perfect gezin: twee ouders die nog steeds bij elkaar zijn, een broertje en veel gezelligheid. Daarom kon Cody ook niet begrijpen waarom juist Meg een einde aan haar leven moest maken. Ze had alles perfect op een rijtje! Het verhaal vond ik door Gayle Forman dus wel goed beschreven, het is een erg uniek verhaal. Eentje die ik niet snel weer zou lezen.

Helaas was Hier was ik niet zo goed als ik had verwacht. Het boek is zeker mooi beschreven en ik hou van Cody als personage, maar helaas zaten er voor mij ook wat minpunten aan het verhaal.

Hier was ik

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Deze YA-roman volgt Cody Reynolds in de maanden na de onverwachte zelfmoord van haar beste vriendin Meg. Waarom heeft Meg haar niet gewaarschuwd? Cody ontdekt dat er een hoop is wat Meg haar nooit heeft verteld. Over haar oude schoolvriendinnen, over Ben McAllister - de jongen die Megs hart brak - en over een versleuteld computerbestand, dat Cody niet lijkt te kunnen openen. Wanneer ze toch toegang krijgt tot het bestand, worden de geheimen achter Megs dood beetje bij beetje aan Cody onthuld...

• Slag of stoot - Meghan Quinn