Recensie: De Kristallen Sleutel RECENSIE

Toen ik voor het eerst las over De Kristallen Sleutel was ik meteen nieuwsgierig: niet alleen omdat de achterflap me enorm aansprak, maar ook omdat dit een boek van Nederlandse bodem is.

De Kristallen Sleutel gaat over vier kinderen en twee volwassenen die wakker worden in  een vreemde jungle. Ze zijn totaal verschillend maar hebben één ding gemeen: ze hebben geen idee waar ze zijn of hoe ze daar gekomen zijn. Ze besluiten met z’n zessen op zoek te gaan naar antwoorden. Bij de 12-jarige Olivia begint het al snel te dagen dat er iets niet klopt. Na het ontdekken van de akelige waarheid willen ze niets liever dan naar huis, maar daarvoor moeten ze eerst hun grootste angsten onder ogen zien.

Het boek volgt zes mensen die wakker worden in een vreemde omgeving zonder hun herinneringen. Ze zijn compleet verschillend, maar Manon Spierenburg heeft ze stuk voor stuk realistisch neer weten te zetten. Hun verschillen zorgen voor zowel hilarische als geladen en soms ongemakkelijke situaties. Ik heb enorm genoten van de dynamiek tussen de hoofdpersonen.

Het verhaal zelf is vanaf de eerste bladzijde al spannend. Net als de hoofdpersonen weet je in het begin helemaal niets. Spierenburg voedt je constant een beetje informatie, waardoor je ontzettend nieuwsgierig raakt naar de uiteindelijke onthulling. De Kristallen Sleutel is een enorm bijzonder boek vol actie en avontuur, met heel wat “huh?”-momenten. Spierenburg heeft een uniek verhaal gecreëerd dat ontzettend goed is uitgedacht. Ik werd dan ook compleet meegezogen en heb het boek in één zitting uitgelezen. Deze nieuwe trilogie is een absolute aanrader!

De kristallen sleutel #1

1  2  3  4  5

Vier jongeren en twee volwassenen worden wakker in een vreemd oerwoud. Hebben ze soms een vliegtuigcrash overleefd? Maar waar zijn de brokstukken dan? Ze trekken door het woud, op zoek naar antwoorden. De 12-jarige Olivia heeft het onheilspellende gevoel dat ze iets belangrijks over het hoofd zien. Wie is bijvoorbeeld de vrouw die telkens in haar herinneringen opduikt? En hoe komt het dat ze elkaar kunnen verstaan, terwijl ze ieder een andere taal spreken? Langzaam maar zeker begint het Olivia en de anderen te dagen. De waarheid is ijzingwekkender dan ze dachten, en ze willen niets liever dan terug naar huis gaan. Maar daarvoor moeten ze eerst hun grootste angsten en diepste geheimen onder ogen zien...

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn