Recensie: Zand erover RECENSIE

Fien verhuist naar Vlieland. Ze heeft rust nodig en tijd om alles te verwerken, nadat ze haar leven op zijn kop heeft gezet. Haar relatie is over, ze is haar baan kwijt en haar vrienden lijken niet aan haar kant te staan. Ze besluit een tijdje in Vlieland te gaan wonen in het huis van haar overleden tante. Terwijl ze steeds meer over zichzelf leert en haar verleden verwerkt, leert ze ook meer over het verleden van haar familie. Fien bouwt een nieuw leven op en besluit om op Vlieland te blijven. Ze heeft hier vrienden gemaakt en begint haar eigen bedrijfje. Vlagen van haar verleden blijven door haar hoofd spoken wanneer ze terugdenkt aan haar eerste liefde. Als een stel BN'ers het eiland bezoekt en hier een feest wil geven, verandert het rustige eilandleven en Fien ziet iemand terug die ze al lange tijd niet meer heeft gezien.

Elsbeth Witt is de schrijfster van de Barista! reeks, een serie waar ik erg van heb genoten. Zand erover is niet echt vergelijkbaar met die boeken: dit boek is een stuk volwassener en rustiger. Dit boek draait meer om de ontwikkeling van de personages en het maken van keuzes staat meer centraal. Door dit rustige tempo vond ik het boek in het begin een beetje saai. Het scheelt dat Elsbeth Witt een schrijfstijl heeft waardoor je door wil blijven lezen en samen met de korte hoofdstukken zorgt dit ervoor dat je het boek zo uit hebt. Daarnaast bevat het boek ook de nodige humor, die vooral tot uiting komt door de gedachtes en gevoelens van de verschillende personages, wat ze levensecht maakt. De personages gaan echt aanvoelen als vrienden: ergens vind ik het wel jammer dat ik nu niet meer in een café kan zitten met Fien, Wytse, Carlijn, Monica en Ruben.

Naast de verhaallijn van Fien en haar eerste liefde en de andere perikelen in haar leven, is er ook nog een andere verhaallijn over haar tante. Ik vond het interessant dat dit ook in het boek werd besproken: het maakte het wat minder oppervlakkig. Het hele verhaal bevat sowieso wat meer diepgang dan haar eerdere boeken en dat is zeker een pluspunt. Het boek bevat een paar plotwendingen waardoor je nieuwsgierig wordt en door wil lezen. Op een gegeven moment komt er wat meer vaart in en verslind je de laatste bladzijdes. Tot de laatste bladzijdes blijft het ook nog even spannend hoe het verhaal af gaat lopen.

Zand erover is een fijn boek dat je meevoert naar het rustige leven op Vlieland. Het verhaal is enigszins voorspelbaar, maar het is een leuk boek als je je verstand even op nul wil zetten en wil genieten van een vermakelijk verhaal. Ik kijk uit naar het volgende boek van Elsbeth Witt!

Zand erover

Elsbeth Witt

15 januari 2016

ISBN 9789401604888
    Uitgever Xander
    320 pagina's

Xander

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Fien heeft geen relatie, geen baan en geen vrienden meer. En dat is helemaal haar eigen schuld. Als haar tante overlijdt en er een familiehuis op Vlieland leeg komt te staan, hoeft ze dus niet lang na te denken: ze verhuist.

Op Vlieland wil Fien genieten van de rust en de natuur. Geen drama, geen social media en proberen alles zo snel mogelijk te vergeten. In een poging van haar schuldgevoel af te komen wordt Fien plotseling geconfronteerd met haar hartzeer Žn nieuwe gevoelens voor een wel heel charmante boswachter. En danÉ stapt er iemand van de veerpont die ze nooit meer had gedacht terug te zien.

Bemoeizuchtige buurvrouwen, oude liefdes, nieuwe romances en een familieraadsel dreigen het rustige eilandleven plotseling in de weg te staan. Maar is dat wel zo erg?