Recensie: Alles voor de catwalk RECENSIE

Ik ben dol op boeken over modellen. Niet dat ik zelf model wil worden, integendeel! Ik kan gewoon erg genieten van boeken over jonge meiden die eigenlijk geen verstand hebben van de modewereld, maar toch op een manier gescout worden en zo de nieuwste IT-girl worden. Klinkt dat niet als een droom?

In ‘Alles voor de Catwalk’ van Joke Reijnders vergaat dat hoofdpersoon Alix van Gogh precies zo. Haar vriendin Iris postte een foto op Instagram met enkele modellen hashtags en op deze manier werd Alix ontdekt door Paul, agent van het modellenbureau Fresh Faces Models. In overleg met haar ouders heeft zij een gesprek en wordt aangenomen. Hoewel haar in eerste instantie wordt beloofd dat het nog wel twee jaar kan duren voor zij modellenopdrachten krijgt, wordt Alix om de haverklap aangevraagd voor klussen. Tot Alix in de problemen komt met haar school en niet meer weet of haar toekomst wel in de modellenwereld ligt.

De cover van het boek geeft het boek een ontzettend schattige uitstraling. Het meisje dat op de cover staat, is getekend en haar jurk versiert met bloemblaadjes. Alix is niet per se schattig, maar wel een ontzettend stoere meid! Zo gaat zij alleen naar fotoshoots, zelfs als deze in het buitenlang geschoten worden. Haar humor is wat cynisch, maar dat vond ik ook goed bij haar stoere imago passen. Zeker omdat zij in eerste instantie weinig met mode heeft en ontzettend twijfelt of zij wel model wil worden.

Wat tegenvalt is het gebrek aan specifieke details. Zo worden niet alle fotoshoots beschreven, alleen dat Alix er over vertelt tegen ons als lezers of haar vriendinnen. Ook wat zij verdient of met het geld gaat doen, leek mij interessant om te weten, maar dat wordt eigenlijk niet in het boek genoemd. Hierdoor leek het alsof Alix gratis aan het werk was. Ik had echt meer willen lezen over hoe Alix aan het werk is, wie zij ontmoet en hoe zij zich als een model daar gedraagt. Doordat ik dit in het boek een beetje mistte, voelde het verhaal niet heel gedetailleerd aan.

Alles voor de catwalk is een echt jeugdboek, vooral gericht op jongere lezers, maar ondanks dat kun je er toch echt van genieten en heb je het boek binnen no time uit. Late we hopen dat er in de toekomst meer boeken uitkomen over model Alix!

Alles voor de catwalk

1  2  3  4  5

Nog niet bekend.