Recensie: Verkeerd verbonden RECENSIE

Wat zou je doen als je kon communiceren met iemand uit het verleden? Klinkt als magie, maar voor Georgie McCool wordt het werkelijkheid in de roman Verkeerd verbonden van Rainbow Rowell. Vanwege een grote kans op haar werk, besluit Georgie niet mee te gaan met haar man Neal en hun kinderen naar zijn ouders in Omaha voor kerst. Het huwelijk liep al niet lekker, maar dit lijkt voor Neal de laatste druppel te zijn. Na hun vertrek, ontdekt ze dat ze met een oude telefoon contact kan hebben met een Neal uit het verleden. Om precies te zijn: met Neal in de week voordat hij haar achttienjaar geleden ten huwelijk ging vragen. Dat brengt haar tot een keuze. Kan ze dit wonder gebruiken om haar huwelijk in het heden te redden of was het beter als ze helemaal nooit getrouwd waren geweest?

Een magische telefoon. Het klinkt in eerste instantie wat vergezocht. Verkeerd verbonden laat met dit thema echter een interessant vraagstuk zien: Als je weet hoeveel ongeluk je huwelijk de ander gebracht heeft, zou je dit dan voorkomen als je de kans kreeg? Zou je jullie tijd samen, en jullie gezin, dan uitwissen? Dit dilemma tekent het verhaal. Georgie denkt veel na over haar relatie met Neal, hoe deze vroeger was en hoe deze nu is. Aan de hand van deze mijmeringen zet Rowell een hele geloofwaardige, echte relatie neer. Een relatie bestaande uit ups en downs, twijfels, mooie en romantische momenten, complexe personen en een zekere puurheid. Een relatie die dicht bij de werkelijkheid komt maar tegelijkertijd heel mooi en hartverwarmend is; twee echte mensen die ondanks alles van elkaar houden. Dat maakt het een mooi boek om te lezen. Het is geen volledig geperfectioneerde en geïdealiseerde weergave van de werkelijkheid.

Als lezer ben je deel van Georgie. Je volgt haar acties, gedachtes en herinneringen naar het verleden. Dat betekent dat je ook alleen Georgies kant van haar relatie met Neal meemaakt. En, zoals algemeen bekend is, zijn er altijd twee kanten aan een verhaal. Soms zou je graag even de kant van Neal horen. Georgie probeert zich vaak in hem in te leven en daarom lijk je soms een idee te hebben van wat hij doormaakt, maar of dat ook correct is…? De telefoongesprekken met het verleden geven je toch nog enig inzicht in zijn belevingswereld. Tijdens die momenten bespreken ze veel dingen die Georgie ‘in het echt’ niet durft aan te kaarten en dan krijgt Neal toch nog een stem in het verhaal.

Powell heeft een vlotte schrijfstijl. De nadruk ligt op de dialogen en de gedachtes van Georgie. Er is weinig aandacht voor de beschrijving van de omgeving of van personages. Dat draagt bij aan het vertelperspectief. Het gaat om Georgie dus alles wat je als lezer te weten komt, komt voort uit haar.

Verhalen met thema’s als tijdreizen en contact met het verleden hebben vaak een probleem. Bijna altijd bevat het verhaal bepaalde gebreken waardoor de geloofwaardigheid van het wonder afneemt. Deze vraagtekens worden in Verkeerd verbonden door Georgie zelf aangestipt. Eerst denkt ze natuurlijk gek te zijn geworden, maar na meer telefoongesprekken gaat ze vooral nadenken over de implicaties ervan. Heeft de oude Neal deze gesprekken al gevoerd in zijn verleden en heeft het voor hem dus al plaatsgevonden? Of kan ze nu haar heden veranderen doordat deze momenten voor beide nieuw zijn? Dat deze twijfels in het boek zelf opgevoerd worden, maakt dat je het je niet meer hoeft af te vragen. Het thema heeft ook een functie. Door Georgies contact met een jongere Neal krijg je als lezer namelijk meer inzicht in de dynamiek van hun relatie.

Duidelijk is dat zelfs als je geen fan bent van verhalen die spelen met de tijd, deze roman nog steeds heel bevredigend kan zijn. Een vrouw die nadenkt over het verloop van haar relatie is een thema dat waarschijnlijk veel mensen hier zal aanspreken. Door de goede, maar vooral pure en realistische weergave bevat het boek niet alleen een aantrekkelijk thema, maar is het bovenal een zeer goede, hartverwarmende en voor sommigen misschien herkenbare roman.

Verkeerd verbonden

1  2  3  4  5

Georgie McCool weet dat het niet goed gaat met haar huwelijk. Vlak voordat ze moet vertrekken naar het vliegveld om Kerstmis te vieren haar schoonfamilie, vertelt Georgie dat ze niet meer mee kan. Er is een grote kans opgedoken op haar werk, als ze die wil grijpen kan ze nu echt niet weg uit Los Angeles. Als haar man Neal en de kinderen vertrokken zijn naar de luchthaven, vraagt Georgie zich af of het nu over is. Of ze nu echt alles verpest heeft.
    Die nacht ontdekt ze een manier waarop ze kan communiceren met Neal in het verleden. Het voelt alsof ze een kans heeft om haar huwelijk te redden nog voordat het begonnen is.
    Moet ze haar huwelijk redden? Of zouden Georgie en Neal beter af zijn als ze nooit waren getrouwd?