Recensie: De lijst RECENSIE

Didier is getrouwd met Dorien, een politica in hart en nieren. Hij is huisvader en probeert het gezinnetje met dochter Hannah en de jonge tweeling Femke en Thijs zo goed mogelijk in het gareel te houden. Zijn wandelingen met hond Pluto vormen vaak het hoogtepunt van de dag. Dan komt zijn oude vriend Wouter vrij uit de gevangenis, laat iemand een gigantische sneeuwbal op een kunstwerk vallen en wordt een kapelletje verwoest. Iemand lijkt een lijst in handen te hebben die Didier, Wouter en hun kompaan Dirk in hun jeugd ooit hebben opgesteld en die persoon voert item per item uit.

De lijst van auteur Luc Boonen beslaat drie grote aspecten: het politieke leven van Dorien, het gezinsleven van Didier en het mysterie rond de lijst. Boonen schenkt veel aandacht aan de verkiezingsstrijd waarin Dorien verwikkeld is. Hij heeft hiervoor inspiratie gehaald uit enkele redelijk actuele gebeurtenissen uit het Belgische landschap en verweeft die doorheen de hoofdstukken. Dit vergroot voor een aantal lezers zeker de herkenbaarheid van de bitsige debatten en de geponeerde stellingen.

Het boek wordt nergens echt spannend, maar dat hoeft ook niet. De onvoorspelbaarheid van de punten op de lijst wekt voldoende nieuwsgierigheid op om door te lezen. De daden zijn zo verschillend, ook wat betreft de ernst van de feiten, dat gissen geen optie is. De invalshoek is interessant. Voor een keer geen moord die opgelost moet worden door een spitsvondige rechercheur, wel een land dat op een verfijnde manier geterroriseerd wordt door een schim met een missie.

Hoofdpersonage Didier probeert zijn wilde verleden te rijmen met zijn huidige rol als huisvader. Hij is zijn wilde haren kwijt en maakt zich ernstig zorgen over zijn gezin. Didier heeft de ommekeer in zijn leven te danken aan zijn vrouw Dorien en de politieke storm waarin ze terecht dreigt te komen als de details over de rol van Didier bij de lijst bekend raken, is ongezien. Auteur Luc Boonen heeft van Didier geen al te sterk personage gemaakt, de uitvoering van de lijst lijkt hem gewoon te overkomen, hij gaat niet actief op zoek naar de dader. Die rol is weggelegd voor hoofdinspecteur Verboven, een speurder met sympathie voor de zaak van Wouter en Didier.

Auteur Luc Boonen, tevens vrachtwagenchauffeur, bracht in 2013 zijn eerste thriller uit. Uit de hoogte werd genomineerd voor de Hercule Poirotprijs. Daarna volgde nog De tafel over de 16-jarige Seppe die in het oorlogsverleden van zijn grootmoeder graaft. De lijst is zijn derde boek. Het is krachtig geschreven en to the point. Boonen verliest zich niet in al te beeldend taalgebruik. Hier en daar had hij de psychologie van Didier nog wat meer kunnen uitbreiden en ook het personage van Wouter had meer kunnen betekenen dan een interessante achtergrondfiguur om het verleden aan op te hangen. Al bij al levert de auteur met dit verhaal een goed gedoseerde mengeling af van politiek, gezin en samenleving opgehangen aan een kunstzinnig, maar destructief idee.

De lijst

1  2  3  4  5

'Was ik fantastisch?' 'Je was ongelooflijk. Schitterend. Buitengewoon. Overweldigend. 'Outstanding'. Top. Nog meer superlatieven nodig om je ego naar de gewenste hoogte te stuwen?' Maak kennis met Dorien en Didier. Zij is een gepassioneerde politica die zich razendsnel naar de hoogste regionen van haar partij werkt. Hij is huisvader, degene die haar bad laat vollopen als ze uitgeput thuiskomt. Samen met hun drie kinderen vormen ze een prettig gestoord gezin. Maar zo was het niet altijd. De turbulente studentenjaren van Didier komen aan de oppervlakte wanneer zich in hun dorp enkele bizarre gebeurtenissen voordoen. Een neergehaalde boom splijt een kapel perfect doormidden, de heiligenbeelden bengelen opgeknoopt in de groene kruin. Het beeld komt Didier angstaanjagend bekend voor. Ergens in die hallucinante cocktail van drank en drugs uit zijn jeugd herinnert hij zich een lijst. Een lijst met krankzinnige ideeën die iemand nu ten uitvoer brengt...