Recensie: Ik was je bijna vergeten RECENSIE

Ze is drieënvijftig – bijna vierenvijftig – en lijkt alles behoorlijk goed voor elkaar te hebben. Als oogheelkundige van haar eigen praktijk heeft Georgia Young respect verdient als een intelligente, Afro-Amerikaanse vrouw. Ze heeft twee huwelijken gehad met mannen waarvan ze veel hield en waar ze twee prachtige kinderen aan heeft overgehouden, Estelle en Francine oftewel Stelle en Frankie. Ze woont in een prachtig huis en heeft lieve vriendinnen die altijd voor haar klaarstaan. Maar is alles wel zo rooskleurig als Georgia doet voorkomen?

Een interessant plot: Een vrouw die eigenlijk alles heeft wat haar hartje begeert, maar die toch niet gelukkig is. Ook al is Georgia zo succesvol, eigenlijk wil ze gewoon haar leven compleet omgooien en dat beschrijft Terry McMillan in ik was je bijna vergeten op een geweldige manier. Georgia gaat op zoek naar haar ex-vriendjes en ex-echtgenoten – en dat zijn er nog al wat – om te zien wat er van ze is terecht gekomen. Elk personage heeft een eigen karakter gekregen, vaak zeer herkenbare types. Stuk voor stuk leer je ze kennen door de korte terugblik in het leven van Georgia. Hoe hebben ze elkaar ontmoet en waar ging het fout? Wat hebben al die mannen met elkaar gemeen? Of ligt het toch aan haar zelf? En hoe gaat het nu met ze?

McMillan’s schrijftstijl is erg prettig. In korte zinnen neemt ze je mee door de reis die Georgia maakt, vol humor en beeldend. Naast de mannen leer je ook de mensen kennen die heet dichts bij Georgia staan. En ook daar stelt de schrijfster niet teleur. Van verliefde lesbiennes tot aan rijke vriendinnen die het liefst plakboeken maken, elk personage is even excentriek. Dat brengt de nodige afwisseling in de verhaallijn waarin Georgia centraal staat. Goed uitgewerkt en ook hier weer herkenbaar.

Ik was je bijna vergeten is een boek dat je heerlijk op het stand kunt lezen, gedachten op nul. Het is een boek dat snel weg leest door de prettige schrijfstijl. Sommige schrijvers verliezen zich soms in het componeren van prachtige zinnen, zodat de inhoud van het verhaal soms op een tweede plek komt te staan. Dat is hier absoluut niet het geval. McMillan weet waar ze over schrijft en verliest haar hoofdpersoon geen moment uit het oog. Een interessant element is de aandacht voor de Afro-Amerikaanse cultuur. Dit komt op verschillende momenten subtiel in het boek naar voren en verwijst naar de achtergrond van de schrijfster zelf. Een mooie toevoeging, het geeft een persoonlijke touch mee aan het verhaal.

Geen twijfels mogelijk over waarom Terry McMillan een bestseller auteur is. Een prachtig boek waarvan nog veel meer mensen mogen genieten.

Ik was je bijna vergeten

1  2  3  4  5

Georgia Young heeft twee prachtige dochters, leuke vrienden, een succesvolle carrière. En toch is ze
    rusteloos en heeft ze het gevoel dat ze vastzit. Ze besluit het roer om te gooien, in de hoop opnieuw te ontdekken wie ze was, en wie ze weer zou kunnen zijn.

Haar zoektocht brengt haar bij al haar exen, die haar helpen herinneren wie ze was. De mannen uit haar verleden verdwenen met een reden uit haar leven: ze bedrogen haar of waren onvolwassen; sommigen kwamen precies op het verkeerde moment. Georgia vraagt zich af of dat goede moment nu
    misschien wel gekomen is...

Ik was je bijna vergeten is een roman die laat zien wat er gebeurt als je jezelf eerlijk onder
    ogen durft te komen, kansen durft te grijpen en jezelf openstelt voor een nieuw leven en