Recensie: Een verrassende stap RECENSIE

‘Een verrassende stap’ is een aangenaam en onderhoudend verhaal. Hoofdpersoon is Maggie Sullivan, een succesvol neurochirurg in Denver. Hoewel, succesvol … Op dit moment zit alles tegen. Niet alleen heeft ze haar praktijk moeten sluiten (omdat haar collega’s hadden gefraudeerd), maar ze is ook nog eens aangeklaagd door de nabestaanden van een patiënt. En ondertussen loopt in haar privéleven en in de liefde ook alles verkeerd.

Maggie keert terug naar haar veilige plek, naar Sullivan’s Crossing in Colorado. Haar vader Sully runt hier een plattelandswinkel en een kampeerterrein. In Sullivan’s Crossing verandert nooit iets en dat is de beste plek om weer helemaal tot jezelf te komen …

Al snel ontmoet Maggie op de camping Cal, een vlotte man van haar leeftijd tot wie ze zich best aangetrokken voelt. Dat gevoel is wederzijds. Zowel Maggie als Cal staan op een soort splitsing in hun leven, ze moeten kiezen welke route voor hen het beste is. En is dat samen of toch alleen?

Het kampeerterrein Sullivan’s Crossing ligt centraal tussen een aantal grote wandelroutes in Noord-Amerika, waarvan met name de Continental Divide Trail (CDT) vaak ter sprake komt. Deze trails staan in ‘Een verrassende stap’ symbool voor de keuzes die je in je leven maakt. Cal gebruikt de CDT ook letterlijk om zijn hoofd leeg te maken, zijn verleden af te sluiten en open te staan voor een nieuw begin.

‘Een verrassende stap’ is vrij ongecompliceerd en leest lekker door. De hoofdstukken zijn niet al te lang en het taalgebruik is vlot en toegankelijk. Maggie kan soms nog wat raar uit de hoek komen, op een manier waarvan je denkt ‘jee, dat een vrouw zo bot kan zijn …’. Maar eigenlijk is dat best verfrissend.

Net zoals de humor in het boek, is het verhaal met de nodige knipogen geschreven. Zo is Maggie een groot deel van het boek aan het vissen naar de echte naam van Cal, want dat Cal niet zijn volledige naam is, staat als een paal boven water. Wat blijken er veel mogelijkheden te zijn. De manier waarop de hoofdpersonen met elkaar omgaan is ongedwongen en wordt leuk beschreven.

Het boek is heel beeldend en het is niet moeilijk je voor te stellen hoe de omgeving en de mensen er uit zien. Robyn Carr deinst er ook niet voor terug expliciete seksscènes op te nemen, al blijft de beschrijving daarvan vrij klinisch en afstandelijk.

‘Een verrassende stap’ is niet een boek met allemaal ingewikkelde verhaallijnen. Naast het hoofdverhaal van de ontluikende romance tussen Maggie en Cal, doen zich geregeld andere problemen en situaties voor. Zo krijgt Sully een hartaanval, wat voor Maggie reden is om langer te blijven, blijkt Cal zijn oude beroep weer op te pakken en vindt de rechtszaak tegen Maggie plaats. De verschillende lijnen zijn, soms wat te, makkelijk uit elkaar te houden. En op het moment dat het verhaal misschien wat saai dreigt te worden, vindt opeens een onverwachte gebeurtenis plaats die weer wat spanning brengt. Deze gebeurtenissen voegen echter inhoudelijk weinig aan de verhaallijnen toe.

Het oog wil ook wat. Bij de vormgeving van ‘Een verrassende stap’ is hier ook zeker rekening mee gehouden. Op de cover staat een foto in frisse kleuren van twee verschillende schoenen, een wandelschoen en een kekke rode pump met hoge hak. Een perfecte visuele weergave van de keus waar Maggie zich voor gesteld ziet. Op de zijkant van het boek staan rode printjes van de afdruk van schoenen. Leuk gevonden.

Liefhebbers van de boeken van Robyn Carr hebben dit boek ongetwijfeld met enthousiasme ontvangen. Mocht ‘Een verrassende stap’ het eerste boek zijn dat je van Carr leest, dan heeft het alles in zich om nieuwsgierig te raken naar haar andere boeken. Want een onderhoudend boek dat lekker leest is het zeker en Carr kan absoluut verhalen vertellen.

Een verrassende stap

1  2  3  4  5

Ja, ze is een volwassen vrouw. En ja, ze kan best haar eigen boontjes doppen. Maar soms, als alles tegen zit, wil Maggie Sullivan maar één ding: schuilen bij Sully, haar vader. En omdat nu méér dan alles tegen zit, rijdt ze naar Sullivan's Crossing in Colorado, naar de prachtige plek in de bergen waar haar vader een plattelandswinkel en een kampeerterrein runt. Daar is al jaren alles hetzelfde, daar verandert nooit iets en daar kan ze uitrusten.

Ware het niet dat Sully de dag na haar aankomst een hartaanval krijgt. En wie gaat hem verzorgen? Juist!