Recensie: Hotel Evergreen Falls RECENSIE

Kimberley Freeman, onder andere bekend van het boek ‘Walviseiland’, schreef ‘Hotel Evergreen Falls’ op basis van de memoires van haar grootmoeder. Zij werkte namelijk in de jaren twintig in verschillende hotels en maakte hier natuurlijk een hoop mee. Deze verhalen zijn op bijzondere wijze verwerkt in het boek en maakt van ‘Hotel Evergreen Falls’ een intrigerend boek, dat zoveel meer is dan alleen maar een roman.

Het verhaal draait om twee vrouwen die niet direct op de voorgrond staan. Violet werkt in het jaar 1926 in het hotel Evergreen Falls. Ze leert hier één van de rijke gasten, Sam, kennen en verliest haar hart aan hem. Hun liefde is verboden en Violet zet alles op het spel om de verhouding voort te zetten. In 2014 probeert Lauren om te gaan met haar bazige moeder. Dit zorgt ervoor dat ze na de dood van haar broer haar spullen pakt en vertrekt naar de andere kant van Australië. Ze komt daar terecht vlak bij een vervallen hotel, waar ze een stapel liefdesbrieven vindt. Dit wekt natuurlijk een hoop nieuwsgierigheid op en Lauren doet er alles aan om de waarheid te achterhalen. Dit zet haar eigen leven volledig op zijn kop.

Voor de lezers die bekend zijn met het werk van Freeman, zal dit boek een bron van herkenning zijn. Net als in ‘Walviseiland’ wisselt de schrijfster af tussen een personage in het heden en het verleden. Omdat Freeman hierbij gedoseerd informatie prijsgeeft over de verschillende personages, is deze wisselwerking op geen enkel moment verwarrend. Het geeft juist een soort gelaagdheid aan het boek. Verschillende puzzelstukjes aan informatie blijkt aan het einde van het boek naadloos in elkaar te passen. Dit maakt het einde logisch en het verhaal echt af, zonder dat je als lezer met een hoop vragen blijft zitten.

Mooi hierbij is dat Freeman heeft gekozen voor niet alledaagse hoofdpersonages. Lauren doet haar best om onder de druk van haar bazige moeder uit te komen en is hierdoor als begin dertiger nog redelijk wereldvreemd. Door de dood van haar broer en het vinden van de liefdesbrieven leert ze op haar eigen benen te staan en haar pad in het leven te vinden. Ook Violet maakt indruk door haar krachtige wil en visie. Ze neemt hierdoor niet altijd de juiste beslissingen, maar er wel voor haar dierbaren te zijn. Ook zij moet op geheel eigen wijze omgaan met een dominante moeder en haar eigen leven leren leiden.

Het boek speelt zich af in Australië en dit levert best grappige situaties op. De auteur spreekt namelijk over sneeuw in juli, want de seizoenen in Australië verlopen natuurlijk anders dan bij ons. De spanning in het boek is goed opgebouwd. Steeds laat Freeman, door de zoektocht van Lauren, steeds meer los over het liefdesverhaal van Violet en Sam. Omdat je nieuwsgierig blijft naar het totale verhaal, blijf je hierbij doorlezen tot het eind van het boek, waar het hele verhaal eindelijk bekend is. Door de verschillende soms zware onderwerpen; dominante ouders, dood, seksuele geaardheid, het op eigen benen leren staan, maakt dat ‘Hotel Evergreen Falls’ veel meer is dan gewoon een liefdesverhaal. De vergelijking, die de uitgeverij maakt naar het werk van Santa Montefiore, is hierbij logisch.

‘Hotel Evergreen Falls’ is een prachtig romantisch, emotioneel en indrukwekkend verhaal met memorabele personages. De wisseling tussen heden en verleden geeft het verhaal net dat beetje extra, evenals de zoektocht naar de geschiedenis achter de liefdesbrieven. Het boek is uitermate geschikt voor liefhebbers van een goed verhaal en degenen die bekend zijn met het werk van Santa Montefiore.

Hotel Evergreen Falls

1  2  3  4  5

'Hotel Evergreen Falls' is een heerlijke roman voor fans van Kate Morton en Santa Montefiore.

In 1926 is Violet een kamermeisje in Hotel Evergreen Falls. Dan wordt ze verliefd op Sam, een van de gasten, en hij op haar. Violet zet alles op het spel om bij Sam te zijn. Daar betaalt ze een hoge prijs voor...

2014. Lauren is naar de andere kant van Australië verhuisd om te ontsnappen aan haar bazige moeder. Ze huurt een appartementje vlak bij een vervallen hotel in het dorp. Lauren kan het niet nalaten om op onderzoek uit te gaan. Wat ze ontdekt verandert meerdere levens, waaronder dat van haarzelf.
    'Hotel Evergreen Falls' is de derde roman van Kimberley Freeman, na 'Wilde bloemen' en 'Walviseiland'.