Recensie: Het verborgen leven van Eurídice Gusmão RECENSIE

Twee zussen in de jaren veertig: Eurídice en Guida. Beide wonend in Rio de Janeiro. Eurídice is een intelligente vrouw. Ze wilde reizen, leren en studeren, maar door de tijd waarin ze leefde en de plek waar ze leefde werd dit niet ondersteund. Als haar zus Guida van huis wegloopt en zich vervolgens moet redden als alleenstaande moeder, besluit Eurídice ook iets te veranderen in haar leven. Het gaat echter niet zoals gehoopt. De weerstand van haar omgeving op haar ondernemingen blijkt bijna te groot te zijn, maar dan komt Guida weer terug in haar leven...

De feministische boodschap over de mogelijkheden voor vrouwen in die periode is duidelijk merkbaar in het boek. "Het is een lelijke tegenvaller voor brave burgerman Antenor dat de vrouw met wie hij is getrouwd vanwege haar volgzaamheid ineens toch ambities blijkt te hebben." Citaten zoals deze laten de rillingen wel even over je rug lopen. Hedendaags zijn er zeker nog wel verschillen tussen mannen en vrouwen, maar bij het lezen van Het verborgen leven van Eurídice Gusmão duik je terug de geschiedenis in. Terug naar de periode waarin gelijkheid niet gewoonlijk was.

Martha Batalha, zelf opgegroeid in Rio de Janeiro, beschrijft het levensverhaal van de twee zussen vol humor, liefde en sprekende details. De humor in het boek, soms ietwat droog, zorgt voor een levendige uitstraling, iets wat het boek heerlijk maakt om te lezen. De twee zussen zelf zijn ook spontane personages waarin je je kan herkennen, ook al is hun omgeving volkomen anders. Batalha beschrijft hun dagelijkse leven op een manier die je vasthoudt tot aan de laatste letter. Zoals Vogue Magazine ook zei: "Buitengewoon. Een boek dat je niet weg kunt leggen."

Het verborgen leven van Eurídice Gusmão is een vlotlezend en humoristisch boek, maar laat je zeker ook nadenken over de geschiedenis van de vrouwenrechten. De tijd waarin het nog niet zo normaal was dat vrouwen gingen studeren, wordt beschreven door het levensverhaal van de twee zussen. Een levensverhaal dat beschreven is in dit boek. Een boek dat je zonder twijfel niet meer kan wegleggen voordat je het uit hebt.

Het verborgen leven van Eurídice Gusmão

1  2  3  4  5

Rio de Janeiro, 1920. De kosmopolitische stad bloeit door de komst van Portugese, Turkse en Chinese immigranten. Eurídice is een vindingrijke, slimme vrouw die door de burgerlijkheid van haar ouders en haar man klein wordt gehouden.
    Haar zus Guida raakt ongehuwd zwanger en wordt verstoten door haar vader. Terwijl Guida als alleenstaande moeder een nieuw leven opbouwt, neemt ook Eurídice heft in eigen handen dankzij de boeken die ze leest. Maar het gemis van haar zus laat haar niet los en ze besluit haar te gaan zoeken.
    Met een geweldige mengeling van liefde en spot beschrijft Batalha het leven van de kordate zussen en de mensen die hen omringen.

• Nachttrein naar Marrakesh - Dinah Jefferies

• Met hart en ziel - Katarina Widholm