Recensie: Warcraft - Durotan RECENSIE

Durotan is in een van de zwaarste tijden clanleider geworden van de Frostwolven. In hun woongebied Frostfire Ridge is het klimaat steeds kouder geworden en wordt het steeds moeilijker om te jagen. Als de vreemdeling Gul'dan langskomt met de belofte van een ander vruchtbaar land, is de verleiding voor de clanleden groot om zich aan te sluiten bij de Horde van Gul'dan. Durotan vertrouwt de warlock Gul'dan echter niet en wil de vrijheid van zijn stam niet opgeven. Maar heeft hij wel een keuze nu de honger en onvrede in zijn clan toenemen?

Christie Golden is een ervaren schrijfster op het gebied van sciencefiction en fantasy. Ze heeft meer dan vijftig boeken geschreven, die zich onder andere afspelen in de werelden van World of Warcraft, Star Trek en Star Wars. Warcraft: Durotan is de prequel van de film Warcraft, waar eveneens een boek van is verschenen. In de film Warcraft staat de eerste kennismaking van de mensen met de orcs centraal, in deze prequel lees je uitsluitend over de voorgeschiedenis van de orcs.

Golden heeft een fijne en vlotte schrijfstijl. Ze omschrijft de wereld van orcs geloofwaardig en duidelijk. De Frostwolfven zijn orcs met een morele code. In de proloog lees je hoe de jonge orc Durotan van zijn vader Garan leert dat je bij het jagen de prooi direct moet doden. Onnodig leed verzaken is slecht en voor je eigen plezier pijn bij anderen veroorzaken is ondenkbaar voor de Frostwolven. Durotan zelf houdt zich aan deze code en is een sympathieke hoofdpersoon.

Durotan is een jonge leider in een zware tijd. Hij moet moeilijke keuzes maken en moet het belang van de hele clan mee wegen in zijn beslissingen. Zijn karakterontwikkeling beperkt zich in dit boek tot zijn functioneren als leider, en andere karakters maken geen grote veranderingen door. Het is bovendien een vrij kort verhaal, zonder plottwists of grote verrassingen. Vanaf het begin is het vrij duidelijk hoe het verhaal zal eindigen en daardoor is er ook niet echt een grote spanningsboog.

Warcraft:Durotan is een vlot lezende prequel. Het bevat niet veel verrassingen of karakterontwikkeling maar vormt een introductie voor de personages die terugkomen in de film Warcraft. Op zichzelf is het boek wat beperkt, dus ik raad het alleen aan als je fan bent van World of Warcraft of een introductie bij de film wil lezen.

Warcraft

1  2  3  4  5

Met World of Warcraft creëerde Blizzard een van de grootste games aller tijden. Voorloper Warcraft, over de eerste kennismaking tussen mens en orc, is nu spectaculair verfilmd onder regie van Duncan Jones. Warcraft: Durotan is het verhaal dat voorafgaat aan die film. In de wereld van Draenor krijgt de sterke en zelfstandige Frostwolf Clan te maken met steeds hardere winters en uitdunnende kuddes. Wanneer Gul'dan, een mysterieuze buitenstaander, arriveert in Frostfire Ridge met de belofte van een nieuw jaaggebied, moet Durotan, de clanleider, een onmogelijk besluit nemen. Kan hij het gebied, de trots en de tradities van zijn mensen achterlaten en zijn volk het onbekende in sturen...?