Recensie: Een begerenswaardige vrijgezel RECENSIE

Een begerenswaardige vrijgezel is een hervertelling van Pride and Prejudice door Jane Austen. Maar een Een begerenswaardige vrijgezel speelt zich af in de moderne tijd. Het gaat over de zusjes Bennet, hun ouders en hun situatie in het leven. Liz en Jane zijn einde 30 en single maar dan komt reality ster Chip BIngley opdagen met zijn vriend Darcy. En Jane wil toch erg graag trouwen en kinderen.

Nu ben ik echt één van de grootste Jane Austen fans ooit. Ik heb al haar boeken vele keren gelezen en Pride and Prejudice is mijn favoriet. Nu denk je waarschijnlijk owjeetje is het dan wel slim dat je aan deze hervertelling bent begonnen? Maar waarom niet, ik waardeer veel literatuur wat is gebaseerd op Jane Austen haar werk en de hervertelling van Emma in Clueless blijf ik geweldig vinden.

Nu ga ik beginnen door te vertellen dat de meningen over dit boek heel erg verdeeld zijn wereldwijd. Als je een luchtige chicklit zoekt om te lezen heb je aan dit boek zeker een goede. Het verhaal is luchtig geschreven, je gaat zo door de pagina’s en het is een modern liefdes/ drama verhaal. Mensen die dan ook het werk van Jane Austen niet leuk vinden of oudbollig vinden, zullen dit boek zeker waarderen. Voor die mensen geef ik het boek 3 hartjes. Maar heb je wel Jane Austen gelezen en ben je fan van haar slimme en diepe karakters dan is dit niet jouw boek en ligt mijn waardering op 2 hartjes.

Het verhaal is natuurlijk niet heel origineel bedacht door Curtis Sittenfeld en ze heeft alle hoofdlijnen van Pride and Prejudice aangehouden. Maar waar in Austen haar boeken de karakters diepgang hebben en gecompliceerde emoties zijn de karakters in dit boek oppervlakkig in vergelijking. Waar je in Austen haar boek echt houdt van Lizzy en Lizzy behoord tot één van de meest geliefde boekpersonages ooit, zul je voor de Liz weinig liefde kunnen opbrengen. Ze lijkt niet op het originele karakter. Bijvoorbeeld zou Lizzy zich nooit zo verlagen in een relatie en iets aangaan met een getrouwde man. Lizzy is een sterk en zeer intelligent karakter en dit omschrijft niet deze Liz. De karakters hebben zeker wel duidelijke trekken van de originele karakters zoals Mary die social onhandig is en Mrs Bennet die vluchtig en ongecomplieerd is met haar gedachten en het sarcasme van Mr Bennet, maar de essentie van de karakters heeft Curtis niet goed kunnen vastleggen en hierdoor kan je dus moeilijk waardering krijgen voor deze hervertelling.

De schrijfstijl is luchtig en makkelijk geschreven maar het verhaal blijft problemen opwerpen. Voor een moderne vertelling zijn er veel aspecten in het verhaal die niet kloppen. Zoals een man in de 60 die semi rijk is en geen gezondheidsverzekering heeft? En als de liefde wordt verklaard dan gaan ze ook gelijk trouwen? Niet echt van deze tijd. Maar dan probeert ze het wel weer modern te maken door luchtig verschillende problemen en karakters erin te gooien waar ze dan niet over uitbreid of oplost. Zoals anorexia, een shopverslaving en een transgender. Curtis wilde hiermee diepgang aanbrengen in het boek maar als je dit niet correct uitwerkt heeft het niet het goede effect.

Mijn conclusie is dat Curtis Sittenfeld met haar hervertelling en modernisering van Pride and Prejudice het verhaal geen eer aan heeft gedaan en beter kan blijven bij haar zelf bedachte romans waardoor je niet haar boek gaat vergelijken met één van de beste boeken ooit.

Een begerenswaardige vrijgezel

31 oktober 2016

ISBN 9789023427186
    Uitgever Cargo
    400 pagina's

Cargo

Feelgood/ Chicklit

1  2  3  4  5

Een hedendaagse Pride and Prejudice

De zusjes Liz en Jane Bennet keren terug naar hun ouderlijk huis als de gezondheid van hun vader achteruitgaat. Ze treffen het huis in verval en de familie in wanorde aan. De twee jongste zusjes, Kitty en Lydia, zijn druk met hun hippe leven en Mary, de middelste zus, studeert tot diep in de nacht en komt nauwelijks haar kamer uit. Moeder Bennet heeft alleen oog voor de televisie en bekommert zich verder maar om één ding: haar dochters moeten goed terechtkomen. Een huwelijk zou daarbij helpen, vooral nu de veertigste verjaardag van Jane nadert. Realityster Chip Bingley lijkt de perfecte kandidaat te zijn en een eerste ontmoeting is vlot geregeld. Maar dan verschijnt Fitzwilliam Darcy ten tonele...

• De geest in het plafond - Emily Jackman

• Een schot in de roos - Iris Visser

• Valentijn Kraai en meneer Dood – Jenny Spangler