Recensie: Ragdoll RECENSIE

Jaren terug, toen de jury de seriemoordenaar Naguid Khalid vrijsprak op een vormfout is rechercheur William Oliver Layton-Fawkes door het lint gegaan. Hij heeft de man, die jonge kinderen in brand stak en bekend stond als de 'crematiekiller', bijna doodgeslagen in de rechtszaal. Will Fawkes, die de bijnaam Wolf heeft, moest de gevangenis in en niet veel later werd hij opgenomen in een psychiatrische kliniek. Einde carrière.

Maar niet lang daarna moordde Khalid weer en dit keer werd hij op heterdaad betrapt. Deze keer werd Khalid wel veroordeeld en Fawkes werd vrijgelaten. Vijf jaar later en net zoveel jaar therapie en William Layton-Fawkes is terug bij de Londense Metropolitan Police. Maar zijn eerste zaak is al gelijk een heftige. Men heeft een lijk gevonden, dat bestaat uit 6 delen van 6 verschillende slachtoffers. De pers noemt het lijk al gelijk de 'Ragdoll', de lappenpop. Als dan nog blijkt dat deze zaak connecties heeft met de zaak van de crematiekiller en met Fawkes persoonlijk, worden Fawkes en zijn team stevig onder druk gezet. De nieuwe seriemoordenaar stuurt ook nog een lijst met toekomstige slachtoffers naar Fawkes ex-vrouw die journaliste is en dat is het begin van een macaber 'spel'.

Ragdoll is het debuut van Daniel Cole, en wat een debuut! Het is met recht een van de betere thrillers die ik de laatste tijd gelezen heb. Het verhaal is direct pakkend en je zit er al gelijk midden in. Het is met veel vaart geschreven en de dialogen zijn scherp. Het is bijna net alsof je naar een film zit te kijken; de scènes volgen elkaar snel op en de gebeurtenissen springen heen en weer, net als in een film. Deze mix komt uiteindelijk weer bij elkaar in een logische verklaring en volgorde. Dit houdt het super spannend en intrigerend! De schrijfstijl is dan ook vlot, modern en beeldend. De personages zijn omschreven als mensen van vlees en bloed met alle menselijke trekjes die er zijn. Je leeft met hen mee. En Cole weet heel knap allerlei emoties daarbij naar boven te halen.

Daniel Cole's Ragdoll is ook nog eens een heel verrassende thriller. Een sterke verhaallijn die geen enkel moment voorspelbaar is. Integendeel, je wordt door Cole volledig op het verkeerde been gezet en de twist op het einde is geniaal. Dit boek heb ik dan ook in één keer uitgelezen, want het is werkelijk moeilijk om weg te leggen. Geweldig. Ik geef Ragdoll dan ook grif 5 hartjes! Beslist een aanrader.

Ragdoll

1  2  3  4  5

Een lichaam van zes verschillende aan elkaar genaaide lichaamsdelen wordt in het appartement tegenover dat van rechercheur Wolf gevonden. Wie heeft deze gruwelijke lappenpop gecreëerd? Terwijl Wolf samen met zijn collega’s Baxter en Edmunds achter de identiteiten van de zes slachtoffers probeert te komen, krijgt Wolfs ex-vrouw een lijst toegestuurd met zes namen en de zes data waarop deze mensen zullen worden vermoord. En Wolfs naam staat erop, als laatste. De Lappenpopmoordenaar heeft het vonnis bepaald. Wolf zal sterven op 14 juli. Zullen de rechercheurs Wolfs leven kunnen redden?