Recensie: Echte liefde in de boekhandel RECENSIE

Wanneer haar vader Julius overlijd, keert Emilia terug naar haar geboortedorpje Peasebrook in Engeland. De grootste droom van Julius was om boekenverkoper te worden, naar zijn eigen zeggen een boekenverkoper van de allerbeste soort. Want zijn passie voor boeken zorgde ervoor dat inwoners van het dorp regelmatig de winkel bezochten voor een nieuw boek, maar ook vooral om een praatje te maken met de hartelijke Julius. Nu hij er niet meer is, voelde het als Emilia's taak om die passie van haar vader voort te zetten. Maar dit blijkt niet zonder tegenslagen. Financiële problemen en een opdringerige opkoper maken het haar erg moeilijk, maar ze is vastberaden om van Nightingale Boeken weer een succes te maken.

Mijn aandacht werd meteen getrokken naar de mooie kaft van dit boek van Echte liefde vind je in de boekhandel van Veronica Henry. Je ziet een ouderwetse etalage van een boekhandel, het beeld dat je normaal gesproken in films ziet. Met een klassieke lantarenpaal en boekenkasten op de achtergrond. Een beeld dat meteen tot de verbeelding spreekt!

Het boek begint letterlijk met het begin. In het proloog lees je hoe Julius in februari 1983 de stap zette om een boekhandel te beginnen, met zijn kleine dochtertje Emilia in een kinderwagen. Daarna speelt het verhaal zich grotendeels af in het heden, met af en toe een korte flashback terug naar het verleden. Dit geeft diepgang aan het verhaal, aangezien je ervaart waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en dit maakt de rollen van de mensen om Julius heen een stuk helderder.

Het fijne van dit boek vind ik de verschillende verhaallijnen. Natuurlijk staan Emilia en haar uitdaging met de boekenwinkel centraal, maar er is ook genoeg aandacht voor andere personages. Zoals medewerkers van de winkel, maar ook de trouwe klanten en hun achterliggende redenen om de winkel te bezoeken. Daardoor zou dit boek heel goed een vervolg kunnen krijgen, waarin we de verschillende personages nog beter leren kennen. Wie weet!

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik Echte liefde vind je in de boekhandel aan iedereen kan aanraden. De hartelijke Julius pakt je vanaf het begin in met zijn kennis over boeken en je krijgt respect voor de stappen die hij heeft moeten nemen om zijn droom te verwezenlijken. Veronica Henry heeft het voor elkaar gekregen om zo te schrijven dat je de geur in de karakteristieke boekenwinkel kunt ruiken.

Daarom verdient dit boek 5 hartjes, hopelijk komen er meer van dit soort pareltjes!

Echte liefde vind je in de boekhandel

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Nightingale Books, aan de hoofdstraat van een Engels stadje, is een droom voor de echte boekenliefhebber. Emilia Nightingale heeft het echter moeilijk en de verleiding om de winkel te verkopen is groot. Maar ze heeft haar pas overleden en zeer geliefde vader beloofd dat ze zijn werk zou voortzetten. Ook de klanten willen graag dat de boekwinkel blijft. Sarah Basildon, de eigenaresse van Landgoed Peasebrook, kwam vaak haar hart uitstorten. Of had zij ook een andere reden om langs te komen? Gelukkig heeft Emilia naast beste vriendin Andrea en collega Dave ook heel veel aan Marlowe, een goede vriend van haar vader - die een stuk jonger blijkt te zijn dan ze dacht... Echte liefde vind je in de boekwinkel is het hartverwarmende verhaal van Emilia's gevecht om de boekwinkel open te houden, van haar bijzondere vader en van haar liefde voor haar klanten en de boeken die ze allemaal liefhebben.