Recensie: Montana RECENSIE

Sociaal werker Pete Snow ontmoet veel rare vogels tijdens het uitvoeren van zijn job, maar Jeremiah Pearl gaat lopen met de hoofdprijs. Deze kluizenaar zorgt voor veel deining in Montana waardoor het beter lijkt hem en zijn gezin met rust te laten. Pete kan echter Benjamin, de zoon van Jeremiah, niet uit zijn gedachten krijgen.

Met zijn 450 pagina's en een groot formaat zit Montana in de categorie van dikkere boeken. Dat kan heel goed nieuws zijn, maar evenwel erg teleurstellen. In dit geval werd het vooral het laatste.

Montana is hoofdzakelijk geschreven vanuit de beleving van hoofdpersonage Pete Snow. Af en toe wordt zijn denkwijze onderbroken door interviewachtige stukken waarbij ofwel Pete's vrouw ofwel Pete's dochter antwoord geven.

Wat meteen opvalt is Smith Henderson's vermogen om sfeer op te roepen. Zijn speciale schrijfstijl zorgt ervoor dat je als lezer doordringt geraakt van de omgeving en de gevoelens van de personages. Er zit een confronterend aspect aan dat uitnodigt om verder te lezen.

Wat betreft de gebeurtenissen. Henderson kiest voor een heel aantal mogelijkheden die spannend uit te werken zijn. Toch slaagt hij daar helaas niet in. De nieuwsgierigheid naar de afloop van de problemen wordt niet echt gewekt; je blijft als lezer hangen in het sfeergevoelige schrijven. Bovendien begint dit na verloop van tijd ook te vervelen. Het lijkt alsof er geen vooruitgang in het verhaal zit waardoor de personages steeds op hetzelfde niveau blijven trappelen in hun ontwikkeling. De inzichten die Pete Snow verwerft zijn onbevredigend waardoor je als lezer op je honger blijft zitten. Ook het introduceren van bepaalde personages zonder hen een waardige plaats in het verhaal te geven en de continue aanwezige melancholie, stellen teleur.

Montana van Smith Henderson is een roman die vooral veel sfeer oproept. Dit is de grootste sterkte van het verhaal en daar ligt dan ook de focus op. Het verhaalverloop zelf is in essentie wel spannend, maar door de uitwerking hiervan geraak je als lezer niet betrokken genoeg om het belangrijk te vinden. Dit boek is dus vooral geschikt voor mensen die smullen van een interessant taalgebruik. Drie hartjes voor dit verhaal.

Montana

1  2  3  4  5

Nadat hij Benjamin Pearl, een ondervoede, verwilderde jongen die in de wildernis van Montana woont, probeerde te helpen komt maatschappelijk werker Pete Snow oog in oog te staan met Jeremiah, de ernstig getroebleerde vader van de jongen. Met moed en omzichtigheid weet Pete langzaam het vertrouwen te winnen van deze kluizenaar. Terwijl Petes eigen gezin uit elkaar valt, trekken de activiteiten van Jeremiah de aandacht van de FBI. Pete raakt verzeild in een klopjacht waaruit niemand zonder kleerscheuren tevoorschijn zal komen.