Recensie: Een Portugese droom RECENSIE

'De rook van brandend hout hangt als een witte vitrage over het kleine dan van Aldeia dos Anjos. Er wordt duidelijk meer gestookt nu Kerstmis in aantocht is. Het dorp lijkt ook met de dag drukker te worden. Uit Lissabon komen de oud-dorpsbewoners terug naar hun geboortehuizen.'

In Een Portugese droom volgen we Marjolein en Bart die een olijfboomgaard in een klein Portugees dorpje hebben gekocht. Ze hebben het financieel niet makkelijk, omdat hun olijfoogst al een paar keer is mislukt. Wel bouwen ze ondertussen mooie banden op met de dorpsbewoners en kopen zelfs een kleine pastelaria over om extra inkomsten te verkrijgen! Ook organiseert Marjolein een zangclubje, waarin ze onder andere Fado zingen. Helaas lijkt alles in te storten als er een vreemdeling langskomt die hun stukje land in Portugal wil afpakken! Zal de Portugese droom van Marjolein en Bart uit elkaar spatten?

Een Portugese droom van Marieke Woudstra is het vervolg op Thuis in Portugal. Maar de boeken zijn prima los van elkaar te lezen! Ik heb zelf namelijk het voorgaande deel niet gelezen en ik had helemaal niet het gevoel dat ik informatie miste in Een Portugese droom. Mooi gedaan dus! Maar voor de liefhebbers is het wel leuk om het eerste deel ook te lezen!

Het boek Een Portugese droom is opgedeeld in vijf delen: de herfst, winter, voorjaar, zomer en de herfst. Zo leer je Portugal kennen in alle jaargetijden. Elk deel heeft zijn eigen charme en gebruiken! Met een makkelijke en snelle schrijfstijl is het boek zo uit!

Marieke Woudstra weet de sfeer van Portugal perfect te vangen in de woorden die ze gebruikt. Je hebt echt het gevoel dat je zelf ook een olijfboomgaard hebt in een klein dorpje! Ze beschrijft alles perfect en toch heb je niet het gevoel dat het verhaal langdradig wordt door de details. Ook de geschiedenis van Portugal en de bewoners komt aan bod en dat is erg interessant! Je wordt helemaal bekend met de tradities die nog steeds in stand gehouden worden in de Portugese dorpjes (maar ook daaromheen).

Tijdens het lezen van het boek krijg je ook een heerlijk vakantiegevoel en wil je per direct lekker naar Portugal vertrekken om lekker te gaan genieten van het eten, de zon, het strand, de kleine dorpjes en de cultuur. Heerlijk!

Je sluit echt alle personages in je hart. Met iedereen voel je een andere band, ze hebben namelijk allemaal zo hun eigen trekjes en persoonlijkheid. Ook de band die iedereen met elkaar heeft is ongelooflijk mooi, het voelt gewoon alsof je over één grote familie aan het lezen bent (terwijl het allemaal verschillende dorpsbewoners zijn). Iedereen is met elkaar begaan en eigenlijk heeft niemand ruzie met elkaar om stomme kleine dingen!

In Een Portugese droom zit een verhaallijn over een vreemdeling die dreigt hun stukje land in Portugal af te pakken. Ik denk zelf dat deze verhaallijn voor een beetje spanning moet zorgen, maar dat is niet heel erg goed gelukt. Hij komt maar af en toe in het verhaal voor en je voelt niet echt dat er een grote dreiging van hem uit gaat. Een Portugese Droom blijft hierdoor een lekkere (feelgood) roman!

Verwacht van Een Portugese droom geen hoogstaande literatuur. Het is gewoon een heerlijk boek, dat je een vakantiegevoel bezorgd, en lekker snel weg leest! Een heerlijke feelgood roman, die ideaal is om met zomerse temperaturen te lezen!

Een portugese droom

1  2  3  4  5

Velen dromen ervan: een nieuw leven beginnen in een warm land. Maar wat staat je te wachten als je het echt doet?

Als de regen weer eens met bakken uit de hemel komt en je staat te balen in een stampvolle forensentrein lijkt het een heerlijke droom: een nieuw leven beginnen in een land met een warm klimaat en ruimte in overvloed. Marjolein en haar geliefde Bart hebben het niet bij dromen gelaten en kochten een oude boerderij met een olijvenboomgaard op een heuvel in Portugal. Na een periode met uitdagingen, hard werken en tegenvallers lukt het hun redelijk om daar zelfvoorzienend en duurzaam te leven.

Maar een land bestaat niet alleen uit pittoreske huisjes en weidse vergezichten. Wil je er écht je nieuwe thuis van maken, dan moet je een band opbouwen met de lokale bewoners. In Een Portugese droom raken Bart en Marjolein, die in Portugal Maria wordt genoemd, bevriend met de dorpelingen, met wie ze zingen, praten, koken, eten, werken en feesten en die hun van alles leren over het land en de streek. Tot zich op een kwade dag een vreemdeling met slechte bedoelingen aandient die hun Portugese droom dreigt te verstoren…

Een Portugese droom is het los te lezen vervolg op Thuis in Portugal.