Recensie: Ik ben Eleanor Oliphant RECENSIE

Eleanor heeft haar leven onder controle; ze draagt altijd dezelfde kleren, eet altijd dezelfde maaltijd, werkt al jaren voor dezelfde baas en drinkt in het weekend standaard twee flessen wodka. Op woensdag belt ze met haar intens gemene moeder, eenmaal per jaar komt er een maatschappelijk werkster langs tegen wie Eleanor standaard aangeeft dat het goed gaat en verder laat iedereen haar met rust. Pas als ze betrokken raakt bij de zorg voor een oude man die op straat valt, ontdekt ze de bijzondere waarde van vriendschap en familie. Een gevoel wat voor haar volledig nieuw is. En dan ontmoet ze ook nog eens de liefde van haar leven, althans...ze heeft hem nog niet écht ontmoet maar zal er alles aan doen om dat te laten gebeuren. Langzaam probeert Eleanor zichzelf met behulp van haar collega Raymond meer in de maatschappij in te passen maar dit gaat met vallen en opstaan...

Ik ben Eleanor Oliphant is het debuut van Gail Honeyman en wát een debuut zeg! Eerder schreef Gail Honeyman korte verhalen die in de prijzen vielen maar we zijn nu al dolblij dat ze is begonnen met het schrijven van haar boeken. Het verhaal over Eleanor is zowel grappig als ontroerend; aan het einde van het boek kun je niet anders dan Eleanor in je hart sluiten. De manier van schrijven is vlot en hoewel er veel lastige woorden worden gebruikt - want dat is nu eenmaal hoe Eleanor denkt en praat - is het direct ook dé manier om je een kijkje in haar hoofd te laten nemen. Hoewel het verhaal hier en daar zijn vaart kan verliezen, wordt er toegewerkt naar een verbijsterend einde waarbij je steeds meer komt te weten over wat Eleanor heeft meegemaakt en waardoor ze is geworden wie ze is.

Wat direct aanspreekt is de ontzettend kleurige maar tegelijk simpele cover van het boek.  Uitgeverij Cargo heeft zichzelf hier overtroffen want de originele versie is lang niet zo aantrekkelijk. De kleurige combinatie lijkt haar gedachten te symboliseren die de wereld vormen waar ze zelf eenzaam bovenop staat. De karakterontwikkeling die Eleanor doormaakt tijdens het verhaal is dapper, moedig en kwetsbaar. Haar worsteling met de maatschappij, de verwachtingen van anderen en haar eigen beeld van hoe de wereld zou moeten zijn maken dat je soms moet gniffelen, soms je hoofd schudt en heel soms bijna een traantje wegpinkt.  Het is bijzonder te lezen hoe een toevallige ontmoeting en een simpel gebaar een reeks aan gebeurtenissen kunnen starten die het leven van Eleanor compleet veranderen en haar de kracht geven om door te gaan.

Het einde van het verhaal is verrassend, prachtig en tragisch tegelijk en stiekem hopen we zelfs dat we over een tijdje meer over Eleanor kunnen lezen; er valt nog zoveel te ontdekken over dit personage! Ik ben Eleanor Oliphant is zeker weten een aanrader voor thuis op de bank, aan het zwembad, in de bus of waar dan ook. Dit verhaal wil je gelezen hebben. Punt.

Ik ben Eleanor Oliphant

Gail Honeyman

8 juni 2017

ISBN 9789023465379
    Uitgever Cargo
    384 pagina's

Cargo

1  2  3  4  5

Eleanor Oliphant heeft haar leven vrij goed onder controle. Ze draagt elke dag dezelfde kleren, eet elke dag dezelfde maaltijd, en koopt elk weekend twee flessen wodka. Met Eleanor Oliphant gaat eigenlijk alles goed. Haar zorgvuldig gestructureerde leven loopt op rolletjes en ze mist niks. Of althans, soms (best wel vaak eigenlijk) is ze eenzaam en zou ze gelukkig willen zijn.
    Als Eleanor op een dag samen met een collega een oudere man helpt die gevallen is, verandert haar hele leven onverwachts. De muren die haar al zo lang beschermen verdwijnen als sneeuw voor de zon, en ze zal voor het eerst de confrontatie met haar angsten en twijfels aan moeten gaan. Want Eleanor Oliphant weet misschien wel hoe ze moet functioneren, maar ze heeft geen idee hoe ze moet leven.