Recensie: Spelbreker RECENSIE

Recensie: Spelbreker - Cora Carmack

Dylan komt uit een rijk gezin en wil iets terug doen voor de wereld. Ze is er van overtuigd dat haar stem kan gelden en is dan ook altijd te vinden bij acties, petities  of waar dan ook maar onrecht te vinden is.  Silas Moore weet maar een ding goed te doen; football. Hij is de ster van het team maar door zijn opvliegend gedrag en opgekropte woede komt hij telkens in de problemen. Zijn coach schorst hem na de zoveelste vechtpartij en Silas mag alleen terugkomen als hij zijn leven betert.

Wanneer Dylan en Silas elkaar op een onverwacht moment treffen, gebeurt er iets wat ze beide niet hadden verwacht; de vonk slaat over maar al heel snel hebben ze allebei hun twijfels. Dylan is in de war want dit is toch niet het soort jongen waar zij op valt? En al helemaal niet het type dat ze aan haar chique ouders kan voorstellen, toch? Silas zit op zijn beurt niet te wachten op wéér een meisje dat denkt hem te kunnen redden. Bovendien heeft hij op dit moment genoeg aan zichzelf en zijn verleden...

Spelbreker is het tweede boek in de Rusk-serie van schrijfster Cora Carmack. In Amerika is Cora Carmack razend populair. Haar romantische verhalen die het beste onder de noemer New Adult vallen, spelen zich af op de Amerikaanse colleges waar footballteams hoogtij vieren. Zo ook Spelbreker; de setting is een college in Texas waar het footballteam enorm populair is, erg Amerikaans. Ondanks dat Spelbreker onderdeel is van een serie is het boek als alleenstaand te lezen. Cora Carmack heeft het slim gedaan; in elk boek komen personages voor uit het team en de vriendengroep en in elk apart boek speelt zijn eigen verhaallijn met één van de personages in de hoofdrol.

De schrijfstijl van Cora Carmack is vlot en het woordgebruik is aangepast aan de doelgroep.  Hoewel er redelijk wat wordt gescholden, is het niet storend en is het boek in een paar dagen uit. De romance tussen Dylan en Silas is buikkriebels waard en de intieme scenes zijn uitdagend uitgeschreven. Zijn we dan vooral positief? Helaas niet. De cover van het boek doet natuurlijk al vermoeden dat het om een romantisch boek gaat, maar hierin lijkt Cora Carmack de verhaallijn een beetje kwijt te zijn geraakt. Silas wordt neergezet als een bijzonder knappe en aantrekkelijke jongen, dat beeld is makkelijk te vormen, maar zijn gedachtegang is irritant onrealistisch.  De schrijfster wil je als lezer laten geloven dat deze jongen, terwijl hij er met zijn vuisten bovenop slaat, al reflecterend door het leven gaat.  Terwijl hij zijn tegenstander een gebroken kaak slaat, vertelt hij aan de lezer dat hij dit doet omdat hij een slechte jeugd heeft gehad. Mijn inziens had Carmack de achtergrond info op een andere manier moeten verwerken want het maait haar personage compleet onderuit en maakt hem ongeloofwaardig. Al snel in het boek wordt duidelijk dat Silas een moeilijke relatie met zijn moeder heeft, die opduikt op de universiteit. Het verbaast dat deze verhaallijn eigenlijk amper aandacht krijgt want maakt dat deze verhaallijn óf volledig weggelaten had kunnen worden óf nog terugkomt in een van de andere boeken uit de serie.

Aan het einde van het boek, wanneer je je door vreemde gedachtegangen, voorspelbare reacties en vooral veel lust heen hebt gewerkt, vindt er op de valreep nog een gebeurtenis plaats, die vermoedelijk een en ander klaar zet voor het volgende boek. Vreemd genoeg gaat het nawoord van de schrijfster vervolgens volledig  over het thema seksueel misbruik alsof dit het moraal van het boek is en niet slechts een oprisping aan het einde.

Door de ongeloofwaardige gedachten van Silas, de voorspelbare reacties van Dylan en de weinige diepgang in het verhaal keldert Spelbreker in zijn beoordeling. Zoek je een boek met hete seksscènes, knappe mannen maar weinig verhaal dan is Spelbreker zeer geschikt. Leuk voor tussendoor, maar zeker geen hoogstandje.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Spelbreker - Cora Carmack

Spelbreker

Cora Carmack

13 juni 2017

ISBN 9789021407067
    Uitgever Q
    272 pagina's

Q

New Adult

1  2  3  4  5

Dylan is ervan overtuigd dat ze de wereld een betere plek kan maken, als ze er maar fel genoeg voor strijdt. Om welk goed doel het ook gaat, Dylan staat op de barricaden. Wanneer ze door de politie wordt weggestuurd bij een protest, weigert ze te vertrekken en wordt gearresteerd.
    Silas Moore is goed in twee dingen: football en problemen veroorzaken. Na een vechtpartij belandt hij een nachtje in de cel en daar ontmoet hij wereldverbeteraar Dylan. Hij kent dat soort meisjes, denkt hij. Maar hij is helemaal niet gebroken. En hij heeft Dylan echt niet nodig. Of toch wel…?