Recensie: Warcross RECENSIE

Recensie: Warcross - Marie Lu

Warcross is niet zomaar een virtual reality-game. Het is een lifestyle, een hype waarop dagelijks miljoenen spelers over de hele wereld inloggen. Voor hacker Emika Chen is het daarnaast een belangrijke bron van inkomsten. Als premiejager spoort ze illegale gokkers op. Maar de concurrentie is groot, en het lukt Emika amper haar hoofd boven water te houden. Wanneer ze de internationale Warcross-kampioenschappen hackt en per ongeluk zelf in het spel belandt, verwacht Emika gearresteerd te worden. In plaats daarvan doet de jonge maker van het spel, Hideo Tanaka, haar een verrassend aanbod. Hij wil haar als spion inzetten tijdens de Warcross-kampioenschappen om een gevaarlijke hacker te ontmaskeren. Emika vertrekt naar Tokyo en belandt in Hideo’s wereld vol roem en rijkdom. Maar al snel raakt ze verstrikt in een duister complot, waarin niets is wat het lijkt.

Hoofdpersonage van het verhaal is Emika Chen, die een hard leven leidt als premiejager in New York. Hoewel ze geen gemakkelijke jeugd heeft gehad en flink in de problemen zit, heeft ze geen moment last van zelfmedelijden. Dat maakt haar een erg leuk personage om te volgen. Als lezer word je meegenomen in haar gedachten en avonturen, waarbij je steeds meer over haar te weten komt. Het andere hoofdpersonage, Hideo Tanaka, is lastiger te doorgronden. De zweem van mysterie en geheimen die om hem heen hangt zorgt ervoor dat je steeds nieuwsgieriger naar hem wordt. Beide hoofdpersonages zijn erg sprekend, hebben een bijzonder verleden en zijn door auteur Marie Lu zeer goed uitgewerkt.

Het verhaal van Warcross doet in het begin vrij futuristisch aan: de virtual reality-game heeft een grote invloed op de 90% van de wereldbevolking die het spel speelt. De meeste mensen bevinden zich daardoor een groot gedeelte van de tijd in een wereld die deels echt en deels virtueel is. Omdat dit alles heel gedetailleerd en kleurrijk wordt beschreven, word je er als lezer direct in meegenomen en zie je alles haarscherp voor je. De virtuele landschappen binnen de Warcross-game zelf zijn ronduit spectaculair: auteur Marie Lu laat hier een sterk staaltje ‘worldbuilding’ zien die zeker indruk zal maken op de gamers onder ons. Maar ook niet-gamers zullen aangenaam verrast zijn.

Marie Lu schrijft pakkend  en in een mooie, beeldende stijl. De beschrijvingen van personages en locaties zijn levendig en gedetailleerd, zonder dat het ooit saai wordt. Lu speelt op een geweldige manier met spanning, waarmee ze de lezer vanaf pagina één in haar greep heeft. Door telkens iets meer informatie te geven over het verhaal, de game en de personages, wil je niets anders dan verder lezen. De combinatie van originaliteit, spanning en een vleugje romantiek maken dit een Young Adult-boek dat je absoluut gelezen moet hebben!

Chicklit.nl recensie van Warcross - Marie Lu.

Warcross 1 - Warcross

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Warcross is een virtualrealitygame die de wereld beheerst. Om wat bij te verdienen werkt hacker Emika Chen als premiejager voor het spel; ze spoort spelers op die illegaal wedden. Maar de concurrentie is groot, en het is niet makkelijk om je staande te houden in de wereld van de premiejagers.
    Dan doet de maker van het spel, de jonge miljardair Hideo Tanaka, Emika een onweerstaanbaar aanbod. Hij heeft een spion nodig tijdens de internationale Warcrosskampioenschappen, om een beveiligingsprobleem bloot te leggen. Halsoverkop vertrekt Emika naar Tokyo en ze belandt in een wereld van roem en rijkdom, waar ze tot dan toe alleen maar van kon dromen. Maar al snel stuit ze op een complot, met grote gevolgen voor het hele Warcrossimperium.