Recensie: Feestje in mijn hoofd, het boek over geluk RECENSIE

Recensie: Feestje in mijn hoofd, het boek over geluk - Stine Jensen

Wat is geluk? En hoe kan je gelukkig worden? Deze twee vragen zijn het uitgangspunt van het boek nieuwste boek van Stine Jensen: Een feestje in mijn hoofd - het boek over geluk. Aan de hand van kleurrijke tekeningen, interviews, oefeningen en weetjes geeft ze jou de kans om het thema geluk te onderzoeken. Dit boek is bedoeld voor kinderen vanaf 8 jaar.

Eerst en vooral wil ik benadrukken dat hoewel dit boek voor kinderen vanaf 8 jaar bedoeld is, ook volwassenen hier zeker van zullen kunnen leren en genieten. Kinderen van acht zullen bij dit boek zeker ook begeleiding nodig hebben, omdat sommige termen nogal moeilijk zijn en sommige teksten nogal lang. Met begeleiding is dit boek een prachtig initiatief waar kinderen meer kunnen leren over de eigen gevoelens en hoe dat juist werkt. Kinderen die wat ouder zijn, zouden dit boek in principe wel zelfstandig kunnen lezen. Toch denk ik dat je de dialoog die dit boek kan teweegbrengen niet mag mislopen!

Het is fantastisch dat er over dit soort onderwerpen kinderboeken geschreven worden. Ook kinderen kunnen extra geluk gebruiken en dit boek kan hen zeker helpen om gelukkiger te worden in het leven. De prachtige illustraties en de kleurrijke opmaak zorgen ervoor dat dit boek er vrolijk uitziet, wat het geluksthema bekrachtigt. Er zit ook zeker voldoende afwisseling in het boek. Er zitten interviews in met kinderen, oefeningen (bijvoorbeeld meditatieoefeningen), wetenschappelijke weetjes en nog zo veel meer.

Stine Jensen neemt je in Feestje in mij hoofd, het boek over geluk in verschillende hoofdstukken mee naar alle oorzaken en gevolgen van geluk. Dit zorgt ervoor dat er heel wat diepgang is. Stine Jensen onderzoekt wat ons precies gelukkig maakt (Geld? Mooi zijn?), hoe je anderen gelukkig kan maken, hoe geluk werkt in het lichaam (de verschillende geluksstofjes die vrijkomen) en zelfs of dieren wel gelukkig zijn.

Een feestje in mijn hoofd, het boek over geluk van Stine Jensen is een heel leuk kinderboek dat het serieuze thema geluk op een interessante manier aanbrengt bij kinderen. Via kleurrijke illustraties, interviews en wetenschappelijke weetjes kan je een bijzonder gesprek over geluk met je kind op gang krijgen. Dit boek is ook zeker voor volwassenen leuk en leerrijk!

Feestje in mijn hoofd

1  2  3  4  5

In Feestje in mijn hoofd probeert Stine Jensen samen met haar lezers antwoord te geven op de vraag 'Wat is geluk?'. Aan de hand van verschillende thema's en bekende voorbeelden laat ze je nadenken over zaken waarbij je anders niet snel stil zou staan. Ze onderzoekt de rol die geld en schoonheid spelen bij het creëren van geluk en laat zien hoe er door de jaren heen over geluk gedacht werd. Filosofen als Aristoteles en Schopenhauer komen langs, maar ook bekende artiesten van nu. Jensen laat zien dat filosoferen leuk is en dat het goed is om na te denken over wat jou nu echt gelukkig maakt.