Recensie: Oorsprong RECENSIE

Recensie: Oorsprong - Dan Brown

In Oorsprong wordt Langdon door futuroloog en miljonair Edmond Kirsch uitgenodigd voor diens presentatie van een grootse wetenschappelijke ontdekking. Volgens Edmund zal zijn openbaring de religie op haar grondvesten doen schudden. De presentatie wordt live gestreamd vanuit het Guggenheim-museum in Bilbao, maar net voor het moment suprême wordt deze bruut verstoord. Voor hij het weet, is Robert Langdon samen met museumdirecteur Ambra Vidal, verloofd met de Spaanse kroonprins, op de vlucht. Zij willen de ontdekking van Kirsch alsnog openbaar maken en daarvoor moeten ze op een speurtocht dwars door Barcelona. Terwijl het tweetal op de hielen wordt gezeten door personen die worden aangestuurd vanuit het koninklijk paleis, is het de vraag wie ze nog kunnen vertrouwen en wie koste wat kost de ontdekking van Kirsch geheim wil houden.

Oorsprong gaat in op de vraag die de mensheid zich al sinds het begin der tijden stelt: Waar komen we vandaan en waar gaan we naar toe?

Wie de eerdere boeken van Brown heeft gelezen, zal een bekende opbouw ontdekken. De hoofdpersoon, professor Robert Langdon, komt buiten zijn schuld om in een ingewikkelde situatie terecht om vervolgens te ontsnappen in het gezelschap van een aantrekkelijke dame. In een race tegen de klok lossen ze raadsel na raadsel op terwijl ze uit handen moeten blijven van een gevaarlijke tegenstander. Dit lijkt een beetje de standaard rode draad in de Langdon-serie, wat de originaliteit niet ten goede komt.

Toch is de bestsellerauteur er opnieuw in geslaagd om een echte pageturner af te leveren, waarin hij de lezer meeneemt op een leerzame reis door een wereldstad. Zoals hij dat eerder al deed met onder andere Rome, Venetië en Parijs, wordt deze keer Barcelona gebruikt als podium voor een spannend avontuur.

Door slim gebruik te maken van bestaande religieuze genootschappen, wetenschappelijke ontdekkingen, kunst en architectuur, blijft het verhaal een realistische toon houden. In tegenstelling tot zijn vorige boeken waarin voornamelijk historische kunst een grote rol speelde, is die eer nu toebedeeld aan moderne kunst en de nieuwste technologische ontdekkingen. Door steeds uitleg te geven in voor iedereen begrijpelijke taal, blijven de onderwerpen, hoe zwaar beladen of ingewikkeld soms ook, toegankelijk voor een groot publiek.

Door de combinatie van wetenschap en religie plus het feit dat beide onderwerpen en zienswijzen steeds met gepaste eerbied worden benaderd, spreekt het verhaal lezers met verschillende achtergronden aan. Brown richt zich op de overeenkomsten, in plaats van op de verschillen en belicht diverse meningen en overtuigingen van meerdere kanten. Hij heeft de gave om alles zo te beschrijven, dat je van elk personage - goed of slecht – kunt bedenken waarom ze op een bepaalde manier handelen, of je het nu eens bent met hun keuzes of niet.

In tegenstelling tot de vorige Langdon-verhalen, waar het voornamelijk draaide om het oplossen van lastige codes, spelen nu voornamelijk ethische standpunten een grote rol. Een iets andere opzet dus, maar nog steeds zeer herkenbaar.

Oorsprong is een boek dat je niet weg kunt leggen als je er eenmaal in begint. De spanning is direct vanaf het begin voelbaar en na het eerste hoofdstuk zit je vol vragen die alleen beantwoord kunnen worden door verder te lezen. Het aantal vragen wordt steeds verder opgebouwd en een aantal wordt ook echt pas op het einde beantwoord. Het verhaal is doorspekt met wetenswaardigheden – zoals bijvoorbeeld hoe de beveiliging van een iPhone tot voor kort te omzeilen was – die met de huidige technologie van smart phones direct na te kijken en op te zoeken zijn, wat de geloofwaardigheid weer extra ondersteunt.

Het uiteindelijke plot kan voor de oplettende lezer een kleine domper zijn, aangezien Brown grotendeels vast blijft houden aan de voor hem bekende structuur.

Ondanks de voorspelbaarheid is Oorsprong een knap geconstrueerd verhaal waar heel wat uren aan research in verwerkt zitten en dat je achterlaat met veel stof tot nadenken.

Recensie: Oorsprong - Dan Brown

Oorsprong

1  2  3  4  5

Oorsprong is het nieuwe boek van Dan Brown, de populairste thrillerschrijver ter wereld. In Oorsprong houdt Robert Langdon zich bezig met de vragen: Waar komen wij vandaan en waar gaan wij naartoe? Het verhaal speelt zich af in Spanje: Madrid, Barcelona, Bilbao en Sevilla en zit vol moderne kunst, innovatieve technologie, codes, religie, geschiedenis en architectuur.

Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, bezoekt het hypermoderne Guggenheim-museum in Bilbao voor een belangrijke onthulling van een ontdekking die de wetenschap voor altijd zal veranderen. De gastheer van de avond is Edmond Kirsch, een veertigjarige miljardair en futurist wiens oogverblindende hightech uitvindingen en gewaagde uitspraken hem wereldberoemd hebben gemaakt. Maar de nauwkeurig georkestreerde avond barst plotseling uit in chaos, waardoor Kirsch’ waardevolle ontdekking voorgoed dreigt te verdwijnen. Duizelig en geconfronteerd met een directe dreiging, ontsnapt Langdon uit Bilbao, samen met de elegante museumdirecteur Ambra Vidal.

Ze vluchten naar Barcelona, gehaast op zoek naar een cryptisch wachtwoord dat Kirsch’ geheim kan ontsluiten. Langdon en Vidal zoeken hun weg door de donkere gangen van verborgen geschiedenissen en extreme religies, terwijl ze een gekwelde vijand moeten ontwijken die zijn alwetende macht rechtstreeks aan het Spaanse koninklijk huis lijkt te onttrekken – en die voor niets zal wijken om Edmond Kirsch tot zwijgen te brengen.
    Moderne kunst en raadselachtige symbolen manifesteren zich veelvuldig in het spoor dat ze volgen, en Langdon en Vidal ontdekken aanwijzingen die ze uiteindelijk oog in oog brengen met Kirsch’ schokkende ontdekking. En met de adembenemende waarheid die ons zo lang is ontgaan…

• Slag of stoot - Meghan Quinn