Recensie: Generatie Ei RECENSIE

Recensie: Generatie Ei - Rosa Surachno

Rosa Surachno beschrijft haar boek als 'een (hand) boek voor de twintigers en dertigers van nu'. Er is heel wat te doen om deze nieuwe generatie Y, de mensen die geboren zijn tussen 1980 en 2000. Ze zouden lui zijn, egoïstisch en alles moet altijd maar leuk zijn en je gelukkig maken. Tegelijkertijd leggen we onze lat hoog met als gevolg dat overspannenheid en burn-outs orde van de dag zijn. De schrijfster van het boek Generatie Ei, heeft het aan de lijven ondervonden. Zij raakte overspannen en weet dus uit eigen ervaring hoe zwaar het leven van een millennial kan zijn en dat ze zeker niet lui zijn.

Zelf is Rosa Surachno in 2015 afgestudeerd aan de kunstacademie en schreef haar scriptie over keuzestress bij jongeren. De reden waarom het boek Generatie Ei heet en niet generatie Y, legt Rosa in het eerste hoofdstuk uit. 'We komen net uit het ei, we voelen ons soms een ei, het is een metafoor voor een periode waarin we ons soms onhandig voelen.' Deze zin is sprekend voor het boek, ze weet de vinger op de zere plek te leggen en roept met haar verhaal veel herkenning op bij de lezer. Het is redelijk informeel geschreven en persoonlijke ervaringen en ervaringen van vriendinnen worden afgewisseld met nieuwsfeitjes en wetenschappelijk onderzoek. Het doet soms wat rommelig aan door de lukrake feitjes en weetjes die er tussendoor gegooid worden. Tevens kan afgevraagd worden of ze niet selectieve bronnen gekozen heeft om haar argumenten te ondersteunen, want er zullen vast ook bronnen te vinden zijn die het stereotype beeld van de generatie Y onderschrijven. Maar dat is een discussie van een hele andere orde.

Met 152 pagina's is Generatie Ei een boek dat je makkelijk naast je bed legt en voor het slapen gaan leest. Ondanks dat het boek opgedeeld is in maar acht hoofdstukken, zijn deze onderverdeeld in verschillende paragrafen en wordt de hoofdtekst onderbroken door korte intermezzo's met opdrachten. Opdrachten die passen bij de verhaal, zoals 'communiceer negatieve emoties en stop de mentale eenzaamheid of zeg nee of neem bedenktijd'. Er is geen vleugje zweverigheid in deze opdrachten te bekennen, het geeft kracht aan het toch al krachtige verhaal. Er worden rake dingen gezegd als 'Jongeren zijn tegenwoordig de auteurs van hun eigen biografie' als het gaat over de druk van persoonlijke groei. 'Een luxeprobleem is nog steeds een probleem.' is een andere mooie quote.

Recensie: Generatie Ei - Rosa Surachno

Generatie EI

Rosa Surachno

26 september 2017

ISBN 9789400507654
    Uitgever Lev.
    200 pagina's

Lev.

Non-fictie

1  2  3  4  5

In een erg positief daglicht staan we niet, generatie Y (geboren tussen 1985 en 2000). We zouden lui zijn en onszelf overschatten. Maar dat is een vertekend beeld: we willen juist iets van onze levens maken, terwijl het erg moeilijk blijkt om te kiezen uit een teveel aan mogelijkheden.

Rosa Surachno, die net als vele anderen overspannen raakte door haar drukke bestaan, dook in dit onderwerp en zocht uit waarom wij zoveel last hebben van hoge verwachtingen en prestatiedruk, maar bovenal waarom we onszelf niet de ruimte geven om fouten te maken. Ze sprak met ervaringsdeskundigen, professionals en generatiegenoten, en het resultaat is dit leuke, praktische (hand)boek voor de generatie die meer dan ooit behoefte heeft aan houvast.