Recensie: De vrouw uit Uruguay RECENSIE

Recensie: De vrouw uit Uruguay - Pedro Mairal

In 'De vrouw uit Uruguay' volgen we Lucas Pereyra – een schrijver met een writers block – op de dag dat zijn leven op het punt staat te veranderen. Hij reist vanuit Buenos Aires af naar Uruguay om daar een voorschot op te halen voor twee boeken die hij nog moet schrijven. Door het geld in Uruguay te innen omzeilt hij de inkomstenbelasting, kan hij zijn schulden afbetalen en eindelijk beginnen aan de beloofde boeken. Maar dat is niet de enige reden om naar Uruguay te gaan. Lucas heeft ook afgesproken met Guerra; een veel jongere Uruguayaanse op wie hij verliefd is geworden tijdens een festival. Als hij na deze dag terugkomt in Buenos Aires is zijn leven inderdaad veranderd, alleen niet op de manier die Lucas voor ogen had...

Pedro Mairal (1970) is een Argentijnse schrijver die al een aantal boeken op zijn naam heeft staan, waarvan de eerste (Una noche con Sabrina Love) zelfs werd verfilmd.

In 'De vrouw uit Uruguay' neemt hij de lezer mee op een dinsdag in het leven van hoofdpersoon Lucas Pereyra. We vallen in het verhaal op het moment dat Lucas op het punt staat om naar Uruguay af te reizen. Tijdens zijn reis naar Montevideo overpeinst hij zijn problemen en bedenkt hij hoe hij op dit punt in zijn leven is aanbeland. Een schrijver met een writers block, werkeloos, schulden bij zijn vrouw en broer, een zoontje waar hij zielsveel van houdt maar die hem tegelijkertijd heel kwetsbaar maakt en een vrouw die hij ervan verdenkt vreemd te gaan. Als lezer krijg je bijna medelijden met hem, totdat langzaam duidelijk wordt dat hij zelf ook geen heilige is en het niet zo nauw neemt met de echtelijke trouw. Het enige dat hem de laatste tijd op de been heeft gehouden zijn de e-mails die 'Guerra' hem stuurt. Hij heeft haar leren kennen tijdens een literair festival en sindsdien hebben ze regelmatig contact via mail, waarbij hij veelvuldig over haar fantaseert.

Het hele boek is vanuit het perspectief van Lucas geschreven, in de ik-vorm. Hierdoor beleef je maar één kant van de gebeurtenissen, hoewel je het idee krijgt dat de andere personages een hele andere mening zullen hebben over hoe zij worden neergezet, als hen daarnaar gevraagd zou worden. Door deze vorm van vertellen is het wel makkelijk om betrokken te raken bij het lot van de werkeloze veertiger, die al snel overkomt als een regelrechte loser.

Mairal wijdt soms te ver uit in achtergrondinformatie en valt een aantal keer onnodig in herhaling, waardoor sommige passages langdradig en saai overkomen. Toch wil je verder blijven lezen, omdat je wilt weten hoe het afloopt met de nogal sneue hoofdpersoon.

In deze roman combineert Mairal zelfmedelijden, teleurstelling, flashbacks, erotiek en bezinning tot de realistische gedachtegangen van een man die zomaar een leraar uit je middelbareschooltijd had kunnen zijn. Wat dat betreft weet de auteur de juiste sfeer te scheppen en brengt hij het personage van Lucas echt tot leven.

Wat jammer is, is dat bij gebrek aan beschikbaarheid voor betere vertaalwoorden een paar taalgrapjes niet goed overkomen en derhalve uitgelegd moeten worden, waardoor zij hun doel voorbijstreven. Voor iemand die bekend is met de Spaanse taal (zoals ondergetekende) zijn de oorspronkelijke woordspelingen tussen de regels terug te vinden, maar voor wie dat voordeel niet heeft, gaat een deel van de opzet helaas verloren.

Toch is het verhaal ook zonder die informatie goed te lezen en wordt er gebruik gemaakt van mooie en soms grappige metaforen.

Omdat het verhaal een jaar na dato wordt verteld, voornamelijk gericht op de vrouw van Lucas (Catalina), komen verleden, heden en toekomst aan het einde mooi samen. De afronding van het verhaal is – na een paar onverwachte plotwendingen - goed afgewerkt en laat weinig ruimte over voor vragen of eigen invulling.

'De vrouw uit Uruguay' is een relatief dun boekje waarin je maar één dag uit het leven van één persoon volgt, maar wel de juiste dag; de dag waarop alles verandert en de hoofdpersoon tot (voor hem) verrassende inzichten komt.

De vrouw uit Uruguay

1  2  3  4  5

De vrouw uit Uruguay is het verhaal van de dag waarop de veertiger Lucas Pereyra alles verliest wat hij belangrijk vindt: zijn vrouw, zijn geld, zijn gedroomde minnares en zijn gevoel voor eigenwaarde. En wanneer hij aan het einde van de dag de ramp overziet, beseft hij dat het tijd is om volwassen te worden. Lucas is een schrijver met een writer’s block. Hij leeft op kosten van zijn vrouw, wat zijn ego geen goed doet. Hij ziet maar één uitweg: van zijn woonplaats Buenos Aires de Rio de La Plata oversteken naar Uruguay, om daar de voorschotten te verzilveren voor de boeken die hij nog moet schrijven. Daar is de wisselkoers veel gunstiger dan in Argentinië. Enig nadeel: het is illegaal. Het uitstapje biedt hem bovendien de kans om de 28-jarige Uruguyaanse vrouw te ontmoeten op wie hij tijdens een festival hopeloos verliefd is geworden. Maar het lot beslist anders.