Recensie: Schaap zoekt poen RECENSIE

Recensie: Schaap zoekt poen – Eef Rombaut & Emma Thyssen

Schaap zoekt poen van Eef Rombaut & Emma Thyssen is een hartverwarmend verhaal over Schaap die op zoek is naar geld zodat hij voor Nachtvlinder een diamant kan kopen. Maar is geld wel hetgeen wat je nodig hebt om gelukkig te zijn?

Wat erg prettig is aan Schaap zoekt poen is dat het probleem al direct duidelijk is: Schaap heeft geld nodig. Het boek is daarom niet langdradig en direct to the point. Daarom is het verhaal goed voor te lezen aan jonge kinderen. Op de twee pagina’s zie je steeds de dieren die in dat deel aan bod komen in het groot en onderaan zie je in het klein de dieren met praatwolkjes de conversaties voeren. Hierdoor kan je als voorlezer van dit boek makkelijk wisselen tussen verschillende stemmetjes omdat direct duidelijk is wie wat zegt. Schaap vraagt steeds hetzelfde aan allerlei dieren, namelijk: Hoe verdien jij geld? Ik merkte dat deze herhaling de kinderen erg aansprak en ze waren benieuwd hoe de dieren hun geld verdienen. Ik liet op dat moment vaak een stilte vallen en vroeg de kinderen hoe zij dachten dat bijvoorbeeld Prijsduif zijn geld zou verdienen. Vaak wisten de kinderen het juist antwoord te geven, maar ook andere antwoorden die kinderen daarom gaven waren erg interessant.

De woordgrapjes in Schaap zoekt poen zijn erg grappig en kunnen door oudere kinderen ook herkent worden. Zo heeft Spin een webwinkel en doen zijn medewerkers in de pauze aan spinning. Deze grapjes kon ik persoonlijk erg waarderen en sommige kinderen in mijn klas moesten hier ook om lachen. Het boek bevat een prachtige moraal, namelijk: Geld maakt niet gelukkig, vriendschap is veel belangrijker. Deze moraal is goed te ontdekken voor de kinderen aan wie je het boek kan voorlezen. Dit is een mooie opening voor gesprekken over wat je gelukkig kan maken. In het boek zit ook een poster waarop allerlei dieren zijn afgebeeld. De dieren zijn op dezelfde manier getekend als de dieren in het boek en de namen van de dieren staan erbij in het Nederlands, Engels, Frans, Arabisch, Turks & Russisch. Hierdoor kan je de kinderen de namen van dieren in andere talen leren.

Concluderend is Schaap zoekt poen van Eef Rombaut & Emma Thyssen een krachtig prentenboek, het bevat namelijk korte en krachtige teksten en de platen spreken voor zich. Het heeft een prachtige moraal die je er makkelijk uit kan halen en waarover je mooie filosofische gesprekken kunt voeren.

Schaap zoekt poen

1  2  3  4  5

Weelderig prentenboek vol rijkelijke schatten op elke pagina.