Recensie: Spookweerwolven  RECENSIE

Recensie: Spookweerwolven – Paul van Loon

Dolfje wil naar de maan, maar daar rijden geen bussen of treinen naartoe.. Neef Leo heeft dé oplossing: een luchtballon! Ze vliegen in de luchtballon langs bij Noura om haar op te halen en dan vertrekt het drietal op hun reis naar de maan. Maar in plaats van de maan, is hun bestemming een verlaten kasteel, dat uiteindelijk toch niet zo verlaten is als het lijkt, want er klinken vreemde geluiden in de lege ruimtes..

Spookweerwolven is alweer het twintigste boek uit de Dolfje Weerwolfje-serie. De boeken van Paul van Loon zijn al tien keer bekroond door de Nederlandse Kinderjury en dat is helemaal terecht. Paul van Loon weet de lezer keer op keer te boeien met een spannend en bovendien leuk verhaal en daar is Spookweerwolven geen uitzondering in. Dit spannende deel van de Dolfje Weerwolfje-serie wil je, net als de meeste boeken uit de serie, het liefst in één keer uitlezen.

De simpele, maar schitterende illustraties van Hugo van Look sieren de tekst en geven een duidelijk beeld van de avonturen die Dolfje, Noura en Leo samen beleven. De illustraties bevatten vaak ook iets grappigs, waardoor het altijd een plezier is om ze te bekijken, hoe vaak je de boeken ook leest.

De dialogen in Spookweerwolven zijn levensecht en de tekst is gemakkelijk te begrijpen, ook voor de wat jongere kinderen. Wat erg leuk is aan Spookweerwolven, is dat Paul van Loon de dialoog-tekst van neef Leo op een bijzondere manier geschreven heeft, wat ervoor zorgt dat Leo echt tot leven komt. Zijn kenmerkende manier van ‘spreken’ geeft een aparte draai aan het verhaal. Het is wel even wennen aan deze manier van ‘spreken’, maar al gauw weet je precies wanneer neef Leo aan het woord is en kun je hem bijna horen praten in gedachten terwijl je de tekst aan het lezen bent. Dat geeft een leuke draai aan de leeservaring.

Wie nog niet bekend was met de boeken van Paul van Loon, zal na het lezen van Spookweerwolven niet kunnen wachten om meer te lezen van deze fantastische auteur, dat is in ieder geval één ding dat zeker is. De leuke personages en de realistische dialogen in combinatie met het luchtige, maar toch spannende verhaal zorgen voor een vermakelijk boek dat je niet snel aan de kant zult leggen.

Spookweerwolven

1  2  3  4  5

20e Dolfje Weerwolfje-avontuur, extra ruim geïllustreerd. Los te lezen vanaf 7 jaar.

In een luchtballon naar de volle maan! Dolfje Weerwolfje en Noura mogen mee in de luchtballon van neef Leo. Ze komen terecht op de binnenplaats van een duister kasteel. Daarbinnen klinken vreemde geluiden…

Neef Leo is de lieveling van veel Dolfje-lezers. Met zijn geheel eigen taaltje brengt hij humor en laat hij zien dat 'anders' prima is.

• Slag of stoot - Meghan Quinn