Recensie: O jee, het zijn er twee  RECENSIE

Recensie: O jee, het zijn er twee – Janneke Jonkman

In O jee, het zijn er twee vertelt Janneke Jonkman over haar persoonlijke ervaringen als tweelingmoeder. Het boek vertelt hoe prachtig het leven kan zijn voor een tweelingmoeder, maar het boek is tegelijkertijd ook eerlijk over de tegenvallers die je als tweelingmoeder ongetwijfeld zult ervaren. In dit boek vind je kort gezegd alles wat je als aanstaande, kersverse of ervaren tweelingmoeder wil weten. Van de persoonlijke verhalen van verschillende tweelingmoeders tot verhalen van experts over het tweelingmoederschap.

O jee, het zijn er twee staat boordevol handige tips die een aanstaande of kersverse tweelingmoeder goed kan gebruiken. Zo staan er bijvoorbeeld lijstjes in van de spullen die je aan moet schaffen bij de komst van een tweeling, maar het boek bevat óók een eerlijk lijstje over de spullen die je vindt op vrijwel iedere baby-uitzetlijst, maar die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Een kindje krijgen kost op zich al enorm veel geld, maar met een tweeling heb je alles twee keer zoveel nodig, dus dat maakt het extra handig om te weten op welke overbodige zaken je kunt besparen natuurlijk.

Ieder stukje verhaal van Janneke Jonkman is geïllustreerd met schitterende foto’s van tweelingen, de vele foto’s alleen al maken het boek een groot plezier om naar te kijken. De persoonlijke teksten die deze prachtige foto’s vergezellen, zowel het persoonlijke verhaal van Janneke Jonkman als de verhalen van de andere tweelingmoeders die hebben meegewerkt aan dit boek, geven je als (aanstaande) tweelingmoeder een perfect beeld van wat zich in het verschiet ligt. Ook voor de ervaren tweelingmoeder geven deze persoonlijke ervaringen herkenbare situaties weer, waaruit zij ook troost kunnen putten op momenten dat het tweelingmoederschap zwaar is.

Wat ik persoonlijk erg bijzonder vond aan O jee, het zijn er twee is dat het verhaal niet alleen maar gebaseerd is op de ervaringen van tweelingmoeders, maar ook op die van tweelingvaders. Vaak worden vaders buitenspel gezet in boeken over de zwangerschap of het ouderschap, maar in O jee, het zijn er twee wordt er ook aan de papa’s (to be) aandacht besteed en krijgen zij een handig lijstje met do’s en don’ts aangereikt.

Kortom: O jee, het zijn er twee is een (h)eerlijk boek voor ouders van tweelingen, een boek dat vertelt over de geluksmomenten, maar wat ook zeker niet buiten beschouwing laat hoe zwaar het soms kan zijn. Hoewel het boek gebaseerd is op de ouders van tweelingen, gelden veel van de tips ook voor de ouders van eenlingen. Een eenling is absoluut niet vergelijkbaar met een tweeling, maar de handige weetjes en lijstjes kun je ook prima gebruiken als je in verwachting bent van één kindje.

O jee, het zijn er twee

10 mei 2019

ISBN 9789022584729
    Uitgever Boekerij
    208 pagina's

Boekerij

Non-fictie

1  2  3  4  5

Een prachtig en eerlijk boek dat het tweelingmoederschap viert

In O jee, het zijn er twee steekt Janneke Jonkman alle moeders van tweelingen een hart onder de riem. Want hoe prachtig het ook is, er zullen dagen zijn dat je je geen supermoeder voelt. Als tweelingmoeder stuit je namelijk op nogal wat extra hindernissen in de zwangerschap, kraamtijd en daarna. Daarom is hier eindelijk een boek dat daar eerlijk over is en tegelijkertijd het tweelingmoederschap viert!

Janneke vertelt haar persoonlijke verhaal: van zwangerschap tot en met de peuterpuberteit. Maar dat is lang niet alles. In dit boek vind je alles wat je als nieuwbakken of ervaren tweelingmoeder wilt weten. Het zit boordevol verhalen van allerlei tweelingmoeders en Instagram #twinmoms. En je krijgt een heleboel praktische informatie van experts, onmisbare tips & lijstjes, leuke quotes en heel veel prachtige foto's.

• Slag of stoot - Meghan Quinn